efood delivery.gr: Γνωστή πλατφόρμα online παραγγελίας φαγητού έκλεισε τον κύκλο της. Γιατί χαμογελά το efood…
«Από 1η Σεπτεμβρίου το delivery.gr ενώνει τις δυνάμεις του με το efood.
Συνέχισε να παραγγέλνεις φαγητό, καφέ και ό,τι άλλο χρειάζεσαι από την εφαρμογή ή το site του efood και απόλαυσε καθημερινά περισσότερα καταστήματα, ακόμη καλύτερες προσφορές, αναβαθμισμένες υπηρεσίες και νέες λειτουργίες».
Το παραπάνω μήνυμα έλαβαν χθες οι δεκάδες χιλιάδες χρήστες του delivery.gr, της πρώτης πλατφόρμας online παραγγελίας φαγητού στην Ελλάδα.
Για όσους παρακολουθούν την αγορά του delivery η συγκεκριμένη εξέλιξη ήταν λίγο πολύ αναμενόμενη καθώς η delivery.gr βρέθηκε κάτω από την ίδια στέγη με την efood όταν η τελευταία εξαγόρασε τον όμιλο Μούχαλη τον περασμένο Οκτώβριο.
efood delivery.gr: Efood: Business us usual
Για την efood πρόκειται για μία κίνηση ρουτίνας καθώς στο παρελθόν το ίδιο είχε συμβεί με δύο άλλες μεγάλες πλατφόρμες οnline παραγγελίας φαγητού που μεσουρανούσαν την περασμένη δεκαετία.
Συγκεκριμένα το 2015, χρονιά που η Delivery Hero εξαγόραζε την efood, ο γερμανικός κολοσσός αποκτούσε και την τουρκική Yemek Sepeti η οποία ήλεγχε το 76% του clickdelivery, το οποίο την εποχή εκείνη ήταν δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης στην ελληνική αγορά.
Τον Οκτώβριο του 2018 η Delivery Hero θα εξαγοράσει απευθείας αυτήν την φορά την πλατφόρμα deliveras.gr που ήταν ο τρίτος σε μέγεθος παίκτης εκείνη την εποχή. Μετά από λίγο διάστημα τόσο οι εξαγορασμένες εταιρείες όσο και πλατφόρμες τους ενοποιήθηκαν κάτω από το σήμα της efood.
efood delivery.gr: Με δύναμη από την Πάτρα
Οι παραπάνω κινήσεις είχαν οδηγήσει στα τέλη της περασμένης δεκαετίας την delivery.gr να είναι, με μεγάλη διαφορά από την efood, δεύτερος παίκτης στην αγορά, μίας και ακόμη δεν είχαν εμφανιστεί η Wolt και η BOX της Cosmote.
H delivery.gr ξεκίνησε από την Πάτρα το 2006 από τον Νίκο Ιωάννου, έναν νεαρό φοιτητή από την Κω που ήδη από την ηλικία των 10 ήξερε να γράφει κώδικα.
Το patrasdelivery.gr που δημιούργησε και αποτέλεσε προάγγελο του delivery.gr,ήταν μία σελίδα που φιλοξενούσε σε ηλεκτρονική μορφή τους καταλόγους των εστιατορίων που έκαναν delivery στην Πάτρα.
Οι ταχύτητες σύνδεσης στο internet αλλά και ο ψηφιακός αναλφαβητισμός των ανθρώπων της εστίασης δεν επέτρεπαν να γίνουν γενναιοτερα βήματα.
Το 2008 πραγματοποιήθηκε μέσω της πλατφόρμας η πρώτη παραγγελία η οποία ήταν σε υβριδική μορφή.
Ο πελάτης συμπλήρωνε την φόρμα στον υπολογιστή του και στην συνέχεια η παραγγελία μετατρέπονταν σε sms και πήγαινε στον καταστηματάρχη.
Το μοντέλο δεν «περπάτησε» καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις ο καταστηματάρχης δεν έβλεπε τα μηνύματα ή όταν τα έβλεπε ήταν πια αργά. Ένα χρόνο αργότερα και καθώς είχαν γεννηθεί οι πρώτοι κλώνοι, athensdelivery.gr και thessalonikidelivery.gr, η τεχνολογία άλλαξε και πλέον ένα «ρομπότ» μετέτρεπε την ηλεκτρονική παραγγελία σε φωνή και καλούσε στο κατάστημα για να δώσει την παραγγελία.
Το 2011 δημιουργήθηκε το delivery.gr κάτω από το οποίο μετά από μερικά χρόνια ενσωματώθηκαν και τα τοπικά site.
Χρονιά σταθμός ήταν το 2019 όπου η πλειοψηφία μετοχών του delivery.gr περνάει στα χέρια του ομίλου Μούχαλη.
Την περίοδο εκείνη είχε παρουσία σε 40 πόλεις ενώ συνεργαζόταν με περισσότερες από 2.500 επιχειρήσεις.
Η συνεργασία επετεύχθη καθώς στόχος του ιδρυτή ήταν η εταιρεία να δικαιολογεί περισσότερο το όνομα της – να είναι πιο delivery – και λιγότερο food.
Κομβικό σημείο υπήρξε η συνεργασία με την AB Βασιλόπουλος για την διανομή προϊόντων της τελευταίας μέσα σε δύο ώρες.
Ο Νίκος Ιωάννου πούλησε το ποσοστό του και αποχώρησε από την delivery.gr τον περασμένο Οκτώβριο όταν ανακοινώθηκε η εξαγορά του ομίλου Μούχαλη από την efood.
Εδώ και λίγους μήνες είναι συνιδρυτής της strartup και του app brooqLy το οποίο φιλοδοξεί να γίνει το πρώτο out of home entertainment super app.
Προς το παρόν μία από τις δυνατότητες που παρέχει στους χρήστες του είναι να κερνάνε εξ αποστάσεως άλλα άτομα που είναι συνδεδεμένα στην πλατφόρμα του brooqLy.
efood delivery.gr: Σεισμός στο online delivery! Τεράστιο deal και πρόβλημα για efood, Wolt
Online delivery: Καταιγιστικές οι εξελίξεις στον κλάδο. Συνέχεια στις συγχωνεύσεις. Ποια η τελευταία εξαγορά μεγάλου ομίλου.
Η pop market εξαγόρασε την Ferto στην τελευταία μεγάλη κίνηση – συγχώνευση που έγινε στον ανερχόμενο κλάδο των υπηρεσιών διανομής αγαθών.
Δύο εφαρμογές quick commerce οι οποίες ξεκίνησαν εν μέσω υγειονομικής κρίσης με στόχο να παραδίδουν σε σύντομο χρονικό διάστημα τις καθημερινές ανάγκες του νοικοκυριού.
Πρόκειται για μια κίνηση που ισχυροποιεί την εφαρμογή στην αγορά και δημιουργεί πονοκέφαλο στις ανταγωνιστικές efood και wolt.
Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά.
Online delivery – Καταιγιστικές οι εξελίξεις στον κλάδο
Τον βηματισμό του φαίνεται να αναζητά ο κλάδος του online delivery, μετά από την εκρηκτική άνοδο που καταγράφηκε εν μέσω πανδημίας. Οι ζυμώσεις δε που καταγράφηκαν το προηγούμενο διάστημα, δείχνουν να συνεχίζουν κι ενδέχεται να αυξηθούν σε μια συγκυρία που οι πληθωριστικές πιέσεις περικόπτουν το καλάθι των νοικοκυριών και η άρση των υγειονομικών περιορισμών συρρικνώνει τον αριθμό των πελατών και την συχνότητα χρήσης τέτοιου τύπου εφαρμογών.
Πιο πρόσφατο παράδειγμα των ζυμώσεων αυτών αποτελεί και η συγχώνευση των pop market και ferto, δύο εφαρμογών quick commerce οι οποίες ξεκίνησαν εν μέσω υγειονομικής κρίσης με στόχο να παραδίδουν σε σύντομο χρονικό διάστημα τις καθημερινές ανάγκες του νοικοκυριού. Για την ακρίβεια, προ ημερών η pop market του Τάκη Μαλαβέτα και Nick Telecki, εξαγόρασε την ferto των Μιχάλη Σφικτού, Ekin B. Ozturk και Αλέξανδρου Θεοδωρίδη. Το deal όπως και οι λεπτομέρειες του δεν έχουν ακόμη επικοινωνηθεί επισήμως. Εντός των επόμενων ημερών ωστόσο, θα γνωρίζουμε πως η pop θα αξιοποιήσει τις συνεργασίες που διατηρεί η Ferto με τοπικά καταστήματα στα νότια και στο κέντρο αλλά και την ομάδα και την τεχνολογία της τελευταίας.
Να θυμίσουμε ότι η Ferto ιδρύθηκε στις αρχές του προηγούμενου έτους με στόχο να συνδέει τοπικά καταστήματα, καταναλωτές και διανομείς προσφέροντας άμεσο last-mile delivery προϊόντων κάθε κατηγορίας. Ο καταναλωτής μπορούσε να παραγγέλνει προϊόντα από τα συνεργαζόμενα καταστήματα – μεσαίου μεγέθους σούπερ μάρκετ, κρεοπωλεία, ανθοπωλεία κ.ά. – τα οποία με την βοήθεια της Ferto έφταναν στο σπίτι του σε 20 λεπτά. Η νεοφυής επιχείρηση είχε ολοκλήρωσει την pre-seed επένδυσή της από ιδιώτες επενδυτές, ύψους 400 χιλιάδων ευρώ και σχεδίαζε να προχωρήσει σε νέο γύρο χρηματοδότησης ύψους 2-3 εκατ. ευρώ. Αντ αυτού ωστόσο επέλεξε να εξαγοραστεί από την έτερη αντίστοιχη εταιρεία, που δημιουργήθηκε εν μέσω κρίσης και αναπτύσσεται σταθερά μέχρι και σήμερα.
Online delivery – Ο ρόλος της pop market
Ο λόγος για την pop market, την εφαρμογή που αναλαμβάνει την παράδοση ειδών σούπερ μάρκετ ακόμα πιο σύντομα, εντός 15 λεπτών με την βοήθεια του στόλου διανομέων της αλλά και των δικών της dark stores. Η pop market ιδρύθηκε δέκα μήνες περίπου αργότερα από την ferto και αποτελεί δημιούργημα των Τάκη Μαλαβέτα και του Nick Telecki δύο έμπειρων στο χώρο στελεχών, με προϋπηρεσία στο λονδρέζικο Home Run και στη Delivery Hero αντίστοιχα.
Η εταιρεία παραδίδει τα προϊόντα της μέχρι τα μεσάνυχτα, στα ράφια των dark stores της περιλαμβάνει πέρα από τα συνήθη και premium προϊόντα ενώ δίνει την δυνατότητα παραγγελίας χωρίς ελάχιστη χρέωση. Μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο ζωής έχει καταφέρει να διευρύνει τον αριθμό των περιοχών που εξυπηρετεί έχοντας ανοίξει πέντε dark stores, το τελευταίο στο Περιστέρι, και δρομολογώντας σύντομα να ανοίξει ένα ακόμα.
Η φιλοσοφία της Pop βασίζεται στην τάση που παρατηρείται διεθνώς, το καλάθι της νοικοκυράς να σπάει σε μικρότερα και σε συχνότερα χρονικά διαστήματα. «Αυτό προσπαθούμε να επιτύχουμε. Το πλεονέκτημα με την ταχεία παράδοση είναι ότι δεν χρειάζεται ο καταναλωτής να πλανάρει τα ψώνια του μέσα στην εβδομάδα, αλλά να αποφασίζει την ίδια ημέρα τι χρειάζεται», είχε αναφέρει ο κ Μαλαβέτας σε παλαιότερη συνέντευξή του. Την ιδέα της μάλιστα έχουν εμπιστευτεί μέχρι σήμερα και οι επενδυτές, με την pop να έχει εξασφαλίσει την μεγαλύτερη χρηματοδότηση που έχει σηκώσει μέχρι στιγμής ελληνική, early stage startup, συμμετέχοντας σε αυτή τα επενδυτικά κεφάλαια 468 Capital και Global Founders Capital.
Αυξάνονται οι επιχειρήσεις που μπαίνουν στις πλατφόρμες online delivery
Πληθαίνουν οι επιχειρήσεις εστίασης που «μπαίνουν» στις πλατφόρμες Οnline delivery, από μικρά καταστήματα μέχρι μεγάλες αλυσίδες οι οποίες πριν από μερικά χρόνια δεν είχαν στα πλάνα τους να προχωρήσουν στη συγκεκριμένη κίνηση.
Πιο πρόσφατο παράδειγμα αυτό της αλυσίδας Domino’s που «εισέρχεται» και αυτή πλέον σε ψηφιακή πλατφόρμα και συγκεκριμένα στην efood, ενώ μέχρι πρότινος οι παραγγελίες της για delivery γίνονταν μόνο από το δικό της ηλεκτρονικό κατάστημα ή τηλεφωνικά.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας πολλές μεγάλες αλυσίδες εστίασης που μέχρι τότε «αντιστέκονταν» στην υπηρεσία delivery όπως, οι TGI Friday’s και La Pasteria, έκαναν «πρεμιέρα» στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Αντίστοιχα την ίδια περίοδο σταδιακά άρχισαν να εισέρχονται και εστιατόρια που προσέφεραν στους πελάτες τους πολλές διαφορετικές επιλογές, πιο ακριβές ή με premium προϊόντα.
Είναι δεδομένο ότι η περίοδος της πανδημίας ήταν εκείνη που άλλαξε εντελώς τα δεδομένα καθώς, όσο βρίσκονταν σε ισχύ τα περιοριστικά μέτρα, οι ηλεκτρονικές παραγγελίες ήταν η μοναδική διέξοδος ώστε οι επιχειρήσεις να συνεχίσουν να λειτουργούν.
Παράλληλα οι καταναλωτές ακόμη και μεγαλύτερων ηλικιών μέσα στην προηγούμενη διετία εξοικειώθηκαν με τις ηλεκτρονικές παραγγελίες, διατηρώντας μάλιστα και μετά την άρση των περιορισμών τη συνήθεια που απέκτησαν την περίοδο των lockdown.
Οι επιχειρήσεις εστίασης ακόμη και οι πιο μικρές του κλάδου βλέποντας τις νέες καταναλωτικές τάσεις που διαμορφώθηκαν, μπήκαν στη διαδικασία να προσαρμοστούν στις συνθήκες. Ενδεικτικό είναι ότι σχεδόν οι μισές μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις εστίασης που δραστηριοποιούνται σήμερα σε κάποια ψηφιακή πλατφόρμα προχώρησαν στη συγκεκριμένη κίνηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας σύμφωνα με έρευνα του ΙΜΕ – ΓΣΕΒΕΕ. Παράλληλα από τις επιχειρήσεις που δεν δραστηριοποιούνται το 43,6% δήλωσε πως θα τους ενδιέφερε κάποια στιγμή στο μέλλον.
Μεγάλη ανάπτυξη από τις πλατφόρμες
Από την πλευρά τους οι ψηφιακές πλατφόρμες όπως e-food, wolt, box, delivery.gr βλέποντας τη ραγδαία ανάπτυξη καθώς και τα επιπλέον περιθώρια που υπήρχαν άρχισαν να ενσωματώνουν όλο και περισσότερες υπηρεσίες, διευρύνοντας παράλληλα τις κατηγορίες των προϊόντων που παρέχουν. Από αγορές στο σούπερ μάρκετ και καταστήματα τροφίμων μέχρι βιβλιοπωλεία, ανθοπωλεία, καταστήματα παιχνιδιών, ειδών σπιτιού και προϊόντων για κατοικίδια.
Ενδεικτικό της τάσης που έχει διαμορφωθεί μετά την πανδημία είναι ότι ο κλάδος του online delivery συνεχίζει την ανάπτυξή του και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων. Σχεδόν όλες οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ παρά το γεγονός ότι έχουν ενισχύσει τα δικά τους ηλεκτρονικά καταστήματα συνεργάζονται πλέον παράλληλα και με τις ψηφιακές πλατφόρμες για ταχύτερες παραδόσεις.
«Μάχη» δίνεται και στη λεγόμενη μικρή λιανική, όπου efood και Wolt έχουν αναπτύξει τις δικές τους υπηρεσίες ενώ η πρώτη, μετά την εξαγορά από την μητρική της Delivery Hero των εταιρειών του Ομίλου Μούχαλη, έχει ενισχυθεί και με τα kiosky’s.
Την ίδια στιγμή ενισχύουν και αναπτύσσουν περαιτέρω τους αποθηκευτικούς τους χώρους (dark stores) καθώς την «επόμενη μέρα» μετά την πανδημία εκεί που δίνεται έμφαση είναι στις ταχύτερες παραδόσεις στους καταναλωτές.