«Όχι» είπε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στην εγκατάσταση συστημάτων βιντεοεπιτήρησης (κάμερες) σε σχολικές μονάδες όταν αυτές λειτουργούν και υπάρχουν μέσα μαθητές, ενώ όταν δεν λειτουργούν τα σχολεία αρμόδιος για την προστασία του σχολικού χώρου είναι ο Δήμος στο οποίο υπάρχουν οι σχολικές μονάδες.
Ειδικότερα, η Αρχή με την υπ’ αριθμ. 21/2019 απόφασή της έκρινε ότι «ένα δημόσιο σχολείο δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιεί σύστημα βιντεοεπιτήρησης κατά τις ώρες που αυτό λειτουργεί, ενώ κατά τις ώρες μη λειτουργίας της σχολικής μονάδας αρμόδιος για την προστασία του χώρου είναι ο εκάστοτε Δήμος και άρα μόνον αυτός μπορεί να αποτελεί τον υπεύθυνο επεξεργασίας δεδομένων».
Παράλληλα, η Αρχή επισημαίνει ότι οι γονείς, μαθητές και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ασκούν τα σχετικά προς τα συστήματα αυτά δικαιώματά τους προς τον Δήμο, ο οποίος οφείλει να ικανοποιεί τα δικαιώματα τους που απορρέουν από τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων.
Η Αρχή πριν λάβει την απόφασή της έλαβε υπόψη της ότι η διαχείριση των σχολικών χώρων κατά τον χρόνο μη λειτουργίας των σχολικών μονάδων και η αρμοδιότητα συντήρησης, καθαριότητας και φύλαξης των σχολικών κτιρίων ανήκουν στους Δήμους, καθώς και ότι η χρήση συστήματος βιντεοεπιτήρησης από δημόσιες αρχές για την προστασία προσώπων και αγαθών επιτρέπεται μόνον στους χώρους τους οποίους διαχειρίζονται.
Η Αρχή διερεύνησε αυτεπαγγέλτως τη νομιμότητα της εγκατάστασης συστημάτων βιντεοεπιτήρησης από διευθυντές σε σχολικές μονάδες εντός Δήμου.
Κατά την εξέταση των καταγγελιών η Αρχή απέστειλε έγγραφα στις διευθύνσεις των σχολικών μονάδων με τα οποία ζήτησε διευκρινίσεις. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι διευθύνσεις των μονάδων απάντησαν στην Αρχή αποστέλλοντας διάφορα στοιχεία, όπως στιγμιότυπα από τις λαμβανόμενες εικόνες και ενημέρωση σχετικά με την διαδικασία που ακολουθήθηκε σχετικά με την εγκατάσταση των συστημάτων.
Σε σχετική ερώτηση το αρμόδιο υπουργείο διευκρίνισε πως η αρμοδιότητα ανήκει στους Δήμους κατά το χρόνο μη λειτουργίας των σχολείων.
[signoff]
Πηγή