Οι influencers εξαργυρώνουν την αναγνωρισιμότητα και την φήμη τους σε χρήμα, μέσω συνεργασιών με γνωστές και λιγότερο γνωστές φίρμες, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες των οποίων διαφημίζουν μέσα από τους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Λόγω της μεγάλης άνθησης του φαινομένου των influencers και της αντίστοιχης αύξησης των εσόδων των εν λόγω προσώπων από τις συμφωνίες προώθησης και διαφήμισης, η εφορία ανέπτυξε σύγχρονες μεθόδους με τις οποίες παρακολουθεί διακριτικά, αλλά και συστηματικά τη φορολογική συμμόρφωση των διασημοτήτων.
Στην προσπάθεια αυτή η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έχει σύμμαχο της την νέα τεχνολογία. Αναλυτικότερα, οι ελεγκτές που ασχολούνται με τις συγκεκριμένες υποθέσεις αντλούν πληροφορίες από γνωστές βάσεις δεδομένων που συγκεντρώνουν τα στοιχεία για τη διακύμανση των followers των διασημοτήτων, το ποσοστό αφοσίωσης των ακολούθων (engagement rate), τα likes που συγκεντρώνουν ανά ανάρτηση, αλλά και τα σχόλια που γίνονται στις αναρτήσεις τους.
Στη βάση αυτή η τεχνολογία βοηθάει πρόσθετα τους ελεγκτές της φορολογικής διοίκησης. Οι συγκεκριμένες πλατφόρμες που παρακολουθούν τα στατιστικά των διασημοτήτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, παρέχουν και πληροφορίες και για τα ενδιαφέροντα του κοινού που παρακολουθεί τους διάσημους. Έτσι, παρέχουν στατιστικά για κατηγορίες όπως η μόδα και ομορφιά, η τέχνη και το design, τα βιβλία, τα ταξίδια και ο τουρισμός, τα εστιατόρια και η εστίαση, τα ρούχα και υποδήματα, για την υγιεινή διαβίωση, τη διακόσμηση και πολλά άλλα.
Αξιοποιώντας όλο αυτό τον όγκο δεδομένων οι ελεγκτές της φορολογικής διοίκησης έχουν αναπτύξει μία μέθοδο στοχευμένων και δειγματοληπτικών ελέγχων, η οποία είναι εξαιρετικά σύγχρονη και πολύ αποτελεσματική, αλλά και πολυεπίπεδη.
Ενδεικτικά, ένας μεγάλος αριθμός ελέγχων αφορούν στις δραστηριότητες των influencers με τα μεγαλύτερα κοινά. Σε αυτούς τους ελέγχους η φορολογική διοίκηση εστιάζει στα δηλωθέντα εισοδήματα των διασημοτήτων και στις πηγές προέλευσης. Πρέπει να σημειωθεί πως οι μεγάλες εταιρείες που διαφημίζουν τα προϊόντα τους μέσω αυτών των διασημοτήτων, στις περισσότερες των περιπτώσεων, ζητούν να συμβάλλονται με εταιρείες με αποκλειστικά ελληνική έδρα (όχι κυπριακές), ενώ κάποιες επιλέγουν συνεργασίες μέσω media shop, που έχουν το ρόλο του μεσάζοντα.
Στις περιπτώσεις που διαπιστωθεί πως κάποιο celebrity που έχει μεγάλο αριθμό ακολούθων δεν δηλώνει αντίστοιχες ροές εσόδων που να είναι συναφείς με τις μέσες ροές άλλων influencers της ίδιας κατηγορίας τότε «κτυπάει συναγερμός».
Το ίδιο συμβαίνει όταν από τα στατιστικά στοιχεία που αντλούνται για μια διασημότητα προκύψει πως οι ακόλουθοι της έχουν συντριπτικό ενδιαφέρον για μια κατηγορία προϊόντων και υπηρεσιών, (π.χ για προϊόντα ομορφιάς), αλλά παρόλα αυτά ο συγκεκριμένος influencer δεν εμφανίζει έσοδα που να προέρχονται από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο κλάδο.
Σε αυτή την περίπτωση γίνεται πρώτα ένας έλεγχος του περιεχομένου του λογαριασμού της διασημότητας προκειμένου να διαπιστωθεί τι είδους προϊόντα και υπηρεσίες προβάλλει. Εάν διαπιστωθεί πως τα προϊόντα που προβάλλει συστηματικά είναι ρούχα και υποδήματα, αλλά δεν έχει έσοδα από εταιρείες αυτών των κλάδων, τότε κτυπάει ξανά συναγερμός.
Οι ίδιες πλατφόρμες δίνουν την δυνατότητα στην εφορία να παρακολουθεί και σε πραγματικό χρόνο το ποιες κατηγορίες διάσημων αυξάνουν τα κοινά τους πολύ γρήγορα. Με τον τρόπο αυτό κατευθύνει πιο γρήγορα τους ελέγχους της στα πρόσωπα αυτά.
Μέσα στο 2021 η φορολογική διοίκηση θα αποκτήσει πρόσθετα μέσα διασταυρώσεων και φιλτραρίσματος της πληροφόρησης της, μέσα από τα ηλεκτρονικά βιβλία επιτηδευματιών και επιχειρήσεων. Με τον τρόπο αυτό, η παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των influencers θα γίνει σε μεγάλο βαθμό αυτοματοποιημένη και «αλγοριθμική», καθιστώντας τα μοντέλα risk analysis της εφορίας ακόμη πιο αποτελεσματικά.
[signoff]
Πηγή