Μία κίνηση που θα έφερνε ανατρεπτικά δεδομένα στην αγορά του εγχώριου λιανεμπορίου και των προϊόντων θα μπορούσε να λάβει χώρα στην Ελλάδα, με την παρ’ ολίγο άφιξη της δεύτερης μεγαλύτερης επιχείρησης e-commerce της Κίνας και βασικής ανταγωνίστριας της Alibaba. Ωστόσο, η κίνηση αυτή, παρά το γεγονός ότι είχαν γίνει μελέτες προκειμένου να λειτουργήσει μέσα από δίκτυο φυσικών καταστημάτων στην Ελλάδα, συνεργαζόμενη με καταστήματα λιανικής και σούπερ μάρκετ, δεν υλοποιήθηκε.
Στο γεγονός αυτό αναφέρθηκε ο Κώστας Μαχαίρας, επίτιμος πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, στο πλαίσιο παρουσίασης έκθεσης για το ηλεκτρονικό εμπόριο από τη Focus Bari και την plushost στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών. “Ας ευχαριστήσουμε που δεν ήρθε μία μεγάλη εταιρεία χωρίς φυσικά καταστήματα, η οποία θα έμπαινε στην Ελλάδα με 7.500 σημεία, αξιοποιώντας τους μικρούς επαρχιακούς λιανέμπορους για να πωλεί τρόφιμα ή ηλεκτρονικά. Ωστόσο, λόγω Covid δεν ήρθε στην Ελλάδα. Έγινε σχετική μελέτη και εν τέλει δεν προχώρησε η συγκεκριμένη συμφωνία”, ανέφερε χαρακτηριστικά το έμπειρο στέλεχος της αγοράς.
Στο πλαίσιο ευρύτερης τοποθέτησής του, ο κύριος Μαχαίρας αναφέρθηκε και στο τοπίο του ηλεκτρονικού εμπορίου στα ελληνικά σούπερ μάρκετ αλλά και ευρύτερα, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι “κανένας στο ηλεκτρονικό εμπόριο δεν κερδίζει χρήματα. Τα τελευταία χρόνια έχουν επενδυθεί δισεκατομμύρια δολάρια στο ηλεκτρονικό εμπόριο και κανένας δεν κερδίζει. Το παγκόσμιο εμπόριο τζιράρει 350 τρισ. δολάρια τον χρόνο και το ηλεκτρονικό εμπόριο 250 δισ. δολάρια. Όσοι ασχολούνται με μη τρόφιμα κάνουν κάποια κέρδη γιατί έχουν μεγαλύτερο κέρδος και χρεώνουν ακριβότερα το last mile. Ό,τι επενδύσεις και εάν κάνουν οι λιανέμποροι μπαίνουν μέσα σε κερδοφορία, αλλά το μεγαλύτερό τους πλεονέκτημα είναι ότι επειδή αναγκάζονται να εισέλθουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, βελτιώνουν την παραγωγικότητά τους με νέες ψηφιακές προσεγγίσεις”, συμπλήρωσε ο κύριος Μαχαίρας.
“Μπορούμε να έχουμε στο ηλεκτρονικό εμπόριο προστιθέμενης αξίας υπηρεσίες, το οποίο στους μεγαλομπακάληδες (σ.σ. στα σούπερ μάρκετ) δεν το βρίσκεις. Το βρίσκεις μόνο στα περιφερειακά σούπερ μάρκετ όπου υφίσταται η αμεσότητα με τον πελάτη. Επίσης, υπάρχει έλλειμμα εμπιστοσύνης στο λιανεμπόριο και ειδικά στο ελληνικό”, πρόσθεσε ο ίδιος.
Χρέωση της αποστολής των παραγγελιών από Intersport και Public
Στην ίδια συζήτηση συμμετείχε και ο Βασίλης Κωστόπουλος, regional omnichannel manager της Intersport, ο οποίος ανέφερε ότι ο πληθωρισμός δεν επηρέασε τις πωλήσεις σε όγκο για την εταιρεία αθλητικών, καθότι αυξήθηκε το μέσο καλάθι. Σε ό,τι αφορά τον εξορθολογισμό του γενικότερου δείκτη εσόδων-εξόδων στην Intersport, πρόσθεσε ότι πλέον η εταιρεία χρεώνει τις αντικαταβολές για τις παραγγελίες που στέλνει στους πελάτες της και προχωράει σε ένα ευρύτερο μοντέλο χρέωσης αντικαταβολών και αποστολών, ενώ εξετάζει να χρεώνει και τις επιστροφές που προϊόντων που έως τώρα είναι δωρεάν. Πρόκειται για ένα μοντέλο που ήδη έχει εφαρμόσει η Inditex (Zara, Massimo Dutti, Berska κ.λπ.).
Από την πλευρά του, ο Νίκος Βαρβαδούκας, VP Brand & Customer στο Public Group, ανέφερε ότι λόγω του πληθωρισμού υφίσταται μεγάλη επίδραση στα κόστη. Συμπλήρωσε ότι και η επιχείρηση με την οποία συνεργάζεται διέκοψε τη δωρεάν αποστολή των παραγγελιών, κόντρα στη μέχρι τώρα συνήθεια του πελάτη για δωρεάν μεταφορικά. Τόνισε ωστόσο ότι δεν υπήρξε επίδραση στον καταναλωτή και τη συμπεριφορά του, ο οποίος εφόσον του παρέχονται υπηρεσίες, είναι έτοιμος να πληρώσει και για τη μεταφορά των προϊόντων του.
Ανάγκη χρέωσης της παράδοσης παραγγελιών και από τα σούπερ μάρκετ
Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του και αναφερόμενος στο ενδεχόμενο χρέωσης των παραγγελιών και από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που προέρχονται από το ηλεκτρονικό κατάστημα, ο Κώστας Μαχαίρας σημείωσε ότι “οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ξεκίνησαν την παράδοση κατ’ οίκον πριν από τα ηλεκτρονικά καταστήματα, το πρώτο κόστος που αντιμετωπίζει μια αλυσίδα είναι το picking με 8% έξτρα κόστος. Από 1.200 παραγγελίες την εβδομάδα, ο Σκλαβενίτης έφτασε σε 12.000 παραγγελίες την εβδομάδα και στη συνέχεια βρέθηκαν λύσεις διανομής όπως οι πλατφόρμες κ.λπ. Έρχεται μετά ένα νέο concept, αυτό του same day delivery, και το υιοθετούν όλοι, ενώ λίγο μετά ξεκινάει το νέο concept της παράδοσης σε 3 ώρες. Πρόκειται για υπηρεσίες που στο σύνολό τους έχουν τεράστιο κόστος και βγαίνουν στον αέρα χωρίς να υπάρχει σχεδιασμός. Αν ήταν στο χέρι μου θα καταργούσα αμέσως το δωρεάν delivery γιατί στο τέλος της ημέρας τα πληρώνει ο Έλληνας καταναλωτής μέσω της φορολογίας. Όταν δεν κάνουν κέρδη οι λιανέμποροι, κάποιοι χάνουν έσοδα και το κράτος πρέπει να τα αντικαταστήσει από τη φορολογία. Κάποια στιγμή η χρέωση στο ηλεκτρονικό εμπόριο θα πρέπει να έρθει και στην Ελλάδα όπως συμβαίνει στο εξωτερικό, αλλά με σύνεση”.
Το τοπίο του ηλεκτρονικού και φυσικού εμπορίου στην Ελλάδα
Ερχόμενοι στο τοπίο του ηλεκτρονικού εμπορίου της Ελλάδας και όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας που εκπόνησαν Focus Bari και plushost, κατά τους τελευταίους δύο μήνες, πρώτα σε διείσδυση στον τομέα των ηλεκτρονικών αγορών είναι τα φάρμακα και τα συμπληρώματα διατροφής, με ποσοστό 86% του πληθυσμού να κάνει αυτού του είδους τις αγορές, ακολουθούν τα ρούχα με 72%, τα καλλυντικά με 69%, τα εσώρουχα και μαγιό με 61%, η αθλητική ένδυση και υπόδηση με 61%, τα βιβλία με 57%, τα είδη δώρων με 54%.
Οι λόγοι για τους οποίους οι καταναλωτές επιλέγουν να ψωνίζουν από φυσικά καταστήματα, για το 69% των καταναλωτών σχετίζονται με τη δυνατότητα άμεσης παραλαβής του προϊόντος. Το 65% επιθυμεί να έχει φυσική επαφή με το προϊόν, το 38% ασφάλεια ότι θα το παραλάβει και το 31% για τις προσφορές που απολαμβάνει μόνο στα φυσικά καταστήματα. Το 27% απαντά επίσης ότι στα φυσικά καταστήματα υφίσταται η διάδραση με τον πωλητή και γι’ αυτό τα προτιμά, ενώ το 26% σημειώνει ότι τα επιλέγει επειδή του δίνεται η δυνατότητα αγορών με φίλους.
Ερχόμενοι στους λόγους που ωθούν τους καταναλωτές να προτιμήσουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα, το 74% τα επιλέγει, διότι όπως αναφέρει, συναντά καλύτερες τιμές και προσφορές, το 62% λόγω εξοικονόμησης χρόνου, το 55% λόγω του ότι γλιτώνει τη μετακίνηση προς το φυσικό κατάστημα και το 50% διότι συναντά μεγαλύτερη γκάμα επιλογών. Τέλος, το 49% απαντά ότι μέσω των ηλεκτρονικών παραγγελιών γλιτώνει αναμονή και ουρές στα φυσικά καταστήματα και το 37% υποστηρίζει ότι βρίσκει μάρκες που δεν υφίστανται στα φυσικά σημεία πώλησης.
*Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 700 ατόμων ηλικίας 16 έως και 74 ετών σε πανελλαδική βάση. Αναλύθηκαν 27 κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα αγορές, κανάλια, δαπάνες, αγοραστικό ταξίδι.