Η ηλεκτροκίνηση κερδίζει συνεχώς έδαφος. Και όταν μιλάμε για ηλεκτροκίνηση, βεβαίως αναφερόμαστε και στα δίκυκλα, είτε τα ηλεκτρικά πατίνια είτε τα ηλεκτρικά ποδήλατα. Ύστερα από την πρώτη φάση υιοθέτησης του εναλλακτικού τρόπου μετακίνησης, έχει έρθει η επόμενη φάση της θέσπισης κανόνων και περιορισμών. Εκτός από τη νομοθεσία κάθε χώρας, σημαντικό ρόλο αποφάσισε να παίξει και η Shimano.
Η Shimano είναι ο κορυφαίος κατασκευαστής εξοπλισμού για κλασικά ποδήλατα και φυσικά για ηλεκτρικά ποδήλατα. Εδώ και πολλά χρόνια σίγουρα θα έχετε δει το μπλε λογότυπο σε κάποιο σύστημα ταχυτήτων. Πέρα από το να εξοπλίζει τα eBikes, αποφάσισε να συνδράμει στο σεβασμό των κανονισμών και της νομοθεσίας σχετικά με τα ηλεκτρικά δίκυκλα καθώς και στην ασφάλεια.
Είναι γεγονός πως τα τελευταία χρόνια οι πολίτες – ιδίως στις μεγάλες πόλεις – αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης. Οι λόγοι είναι λίγο πολύ γνωστοί : μποτιλιάρισμα, καθυστερήσεις, οικονομία στα καύσιμα, γυμναστική και ευαισθησία για την προστασία του περιβάλλοντος. Από όλα αυτά δεν προκύπτει κάτι μεμπτό.
Το πρόβλημα ξεκινάει όταν μπούμε στον πειρασμό να «πειράξουμε» το ηλεκτρικό ποδήλατο. Ως γνωστόν τα eBikes έχουν ένα ηλεκτροκινητήρα, που τις περισσότερες φορές λειτουργεί επικουρικά, χρειάζεται δηλαδή να κάνουμε πετάλι. Σε άλλα μοντέλα λειτουργεί αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση όμως, από την ευρωπαϊκή νομοθεσία η ισχύς του περιορίζεται στα 250W και η μέγιστη ταχύτητα στα 25 km/h. Αν, λοιπόν, ξεπεράσουμε τους περιορισμούς του νόμου, θα κερδίσουμε έξτρα συγκινήσεις από μεγαλύτερη επιτάχυνση και ταχύτητα. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται…
Ό,τι κλειδώνει, ξεκλειδώνει! Και αναπόφευκτα το eBike ακολούθησε και αυτό την κουλτούρα του «πειράγματος». Για κάποια μοντέλα αρκεί μια μικρή επέμβαση στο firmware, για άλλα χρειάζεται επίσκεψη στον μάστορα. Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε ένα δίκυκλο που ξεφεύγει από τον αρχικό σχεδιασμό και σε αρκετές περιπτώσεις τίθενται και θέματα ασφάλειας.
Για αυτό το λόγο η νομοθεσία σε πολλές χώρες γίνεται όλο και πιο αυστηρή. Στη Γαλλία για παράδειγμα, η εν λόγω παράβαση μπορεί να επιφέρει πρόστιμο 30.000 ευρώ και ποινή φυλάκισης ενός έτους.
Σε ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε ευδιάκριτα στον ιστότοπό της, η Shimano λαμβάνει σθεναρή θέση εναντίον αυτής της πρακτικής επειδή «η οδήγηση σε δημόσιους δρόμους με αχαλίνωτο ποδήλατο μπορεί όχι μόνο να προκαλέσει τεχνικά προβλήματα, αλλά και να οδηγήσει σε σοβαρές νομικές συνέπειες. Ο χρήστης eBike έχει την υποχρέωση να εξοικειωθεί με τους ισχύοντες νόμους και κανονισμούς και να ακολουθήσει τυχόν απαιτήσεις εγγραφής, ασφάλισης ή αδειοδότησης που ορίζουν». Τεχνικά, τα κιτ αποσφράγισης μπορούν πράγματι να βλάψουν το κιβώτιο ταχυτήτων ή πολύ απλά το ίδιο το ποδήλατο, δημιουργώντας πρόσθετο κόστος που καταβάλλεται από τον ιδιοκτήτη. Ο ποδηλάτης μπορεί να χάσει την εγγύηση του οχήματος. Και φυσικά αντιμετωπίζει νομική δίωξη αν το παραποιημένο ποδήλατο εμπλακεί σε ατύχημα.
Η Shimano εξηγεί επίσης ότι «τα συστήματα Steps είναι εξοπλισμένα με έναν αισθητήρα ικανό να ανιχνεύει ξεκλείδωμα. Όταν συμβεί αυτό, θα εμφανιστεί ο κωδικός σφάλματος E295 και το σύστημα θα ενεργοποιήσει μια ασφαλή λειτουργία. Αυτή η λειτουργία αποτρέπει τη χρήση της υποβοήθησης του ηλεκτροκινητήρα και για να επιστρέψετε στην κανονική χρήση, είναι απαραίτητο να περάσετε από μια ειδική συσκευή σε ένα γραφείο Shimano ή σε εξουσιοδοτημένο διανομέα. Μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις, ενδέχεται να μην είναι δυνατή η απενεργοποίηση της ασφαλούς λειτουργίας» !
Πριν μπείτε στον πειρασμό να «πειράξετε» το καινούργιο σας ηλεκτρικό ποδήλατο, μάλλον πρέπει να το ξανασκεφτείτε. Ακόμα κι αν δεν εφαρμοστούν όλο όσα περιγράφει η Shimano, προέχει η ασφάλεια, τόσο του αναβάτη όσο και των υπόλοιπων γύρω του.