ΔΕΗ: Πόλεμος για το ρεύμα κι άλλες πηγές ενέργειας. Καθόλου απίθανο το σενάριο να δούμε «λουκέτα» σε μικρούς παρόχους ρεύματος.
Δυσκολία με τη ρευστότητα αντιμετωπίζουν αρκετές εταιρείες εμπορίας ρεύματιος. Το μεγαλύτερο ζήτημα είναι οι υψηλές εγγυήσεις για τη χονδρική αγορά.
Πρόβλημα αποτελούν οι πρωτοφανώς υψηλές τιμές που διαμορφώνονται καθημερινά στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και «στεγνώνουν» τη ρευστότητα των εταιρειών.
Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά το λόγο που τρίβουν τα χέρια τους από ικανοποίηση στη ΔΕΗ…
ΔΕΗ: Κινδυνεύουν με «λουκέτο» οι μικροί πάροχοι ρεύματος
Σε δεινή θέση έχουν περιέλθει οι μικρότερες εταιρείες παροχής ρεύματος της αγοράς, καθώς η ρευστότητά τους πιέζεται ταυτόχρονα από πολλές πλευρές και εγγράφουν ζημιές, με αποτέλεσμα να γίνεται λόγος στην αγορά για άμεσο κίνδυνο «λουκέτων», δεδομένου μάλιστα ότι οι εμπορικές τους δραστηριότητες δεν είναι ελκυστικές για τους ισχυρούς, καθετοποιημένους ομίλους, ώστε να τις απορροφήσουν.
Πρόκειται για μια εξέλιξη που μόνο αδιάφορη δεν αφήνει τη ΔΕΗ, η οποία βλέπει τον ανταγωνισμό να… περιορίζεται.
Η κύρια πηγή πίεσης, για τις εταιρείες που δεν έχουν δική τους παραγωγή και πωλούν ρεύμα στους καταναλωτές, το οποίο αγοράζουν από τη χονδρική, είναι ότι οι πρωτοφανώς υψηλές τιμές που διαμορφώνονται καθημερινά στο Χρηματιστήριο Ενέργειας «στεγνώνουν» τη ρευστότητα των εταιρειών. Είναι υποχρεωμένες να δεσμεύουν τεράστια ποσά ως εγγυήσεις για τις συναλλαγές τους στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και με τον ΑΔΜΗΕ, καθώς αυτές οι εγγυήσεις υπολογίζονται ως ένα ποσοστό της αξίας των συναλλαγών που διενεργούν, οι οποίες γίνονται σε… αστρονομικές τιμές.
Οι εταιρείες, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, επιβίωναν ως τώρα με μεγάλες δυσκολίες και προσέβλεπαν σε κάποια εκτόνωση των πιέσεων από την αγορά της χονδρικής. Ωστόσο, όλα τα δεδομένα στην εξίσωση βιωσιμότητας των εταιρειών αφήνουν πλέον ελάχιστα περιθώρια αισιοδοξίας: η ενεργειακή κρίση παρατείνεται και οξύνεται, ενώ άρχισε ένας κύκλος γρήγορης αύξησης των επιτοκίων στην Ευρώπη, που επιβαρύνει σημαντικά το κόστος δανεισμού των εταιρειών.
Υπενθυμίζεται ότι ο κλάδος εμπορίας ρεύματος, σύμφωνα και με τα στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα η ΡΑΕ, είναι βαθιά ζημιογόνος αυτή την περίοδο, λόγω των υψηλών τιμών της χονδρικής. Οι τέσσερις πάροχοι που έχουν και παραγωγική δραστηριότητα αντισταθμίζουν τις ζημιές της εμπορίας με τα κέρδη από την παραγωγή, κάτι που δεν έχουν τη δυνατότητα να κάνουν οι εταιρείες με αμιγώς εμπορική δραστηριότητα.
Πρόβλημα στον τρόπο λειτουργίας της ελληνικής αγοράς στο ρεύμα
Στα προβλήματα τους, προστίθενται και νέες πιέσεις από τον τρόπο λειτουργίας της ελληνικής αγοράς ρεύματος:
Το νέο μοντέλο που εφαρμόζεται από τον Αύγουστο και δίνει απόλυτη ελευθερία μετακίνησης των καταναλωτών από πάροχο σε πάροχο σε πρώτη φάση φαίνεται ότι έχει ευνοήσει τη ΔΕΗ, που αύξησε τον Αύγουστο εντυπωσιακά, κατά 0,9%, το μερίδιό της στην αγορά, εις βάρος των εναλλακτικών παρόχων. Στελέχη της αγοράς περιγράφουν ένα πολύ δύσκολο, καθημερινό αγώνα για τη διατήρηση του πελατολογίου, που έχει και αρκετά υψηλό κόστος.
Στην αγορά έχουν αυξηθεί πάνω από 1 δισ. ευρώ οι καθυστερούμενες οφειλές, ενώ αυτό που προβληματίζει έντονα τις εταιρείες εμπορίας είναι ότι πλέον οι αποχωρούντες συνδρομητές δεν έχουν την υποχρέωση να εξοφλήσουν τις οφειλές τους πριν μεταπηδήσουν σε άλλο πάροχο, κάτι που σημαίνει ότι ο κίνδυνος να διογκωθούν τους επόμενους μήνες οι κόκκινες οφειλές είναι εξαιρετικά αυξημένος.
Οι επιδοτήσεις που πληρώνονται από το υπουργείο Ενέργειας στους καταναλωτές στην πραγματικότητα χρηματοδοτούνται από τις εταιρείες, οι οποίες τις ενσωματώνουν στους λογαριασμούς και πληρώνονται με χρονική υστέρηση από το Δημόσιο, με αποτέλεσμα να δημιουργείται άλλος ένας παράγοντας πίεσης στη ρευστότητα.
Σε αυτές τις συνθήκες, όχι μόνο είναι αδύνατο να επιτύχουν οι εταιρείες κερδοφορίας κερδοφορία, αλλά απειλούνται καθημερινά με «ξαφνικό θάνατο» από έλλειψη ρευστότητας. Το υπουργείο συζητά ορισμένα διορθωτικά μέτρα, όπως η κατάργηση της ελεύθερης μετακίνησης καταναλωτών, η επιβολή ορίων για την παραμονή στην καθολική υπηρεσία και η πιο γρήγορη εξόφληση οφειλών από επιδοτήσεις στις εταιρείες, όμως οι σχετικές συζητήσεις καθυστερούν και στις εταιρείες φοβούνται ότι θα γίνουν πολύ λίγα, πολύ αργά, όπως λέγεται χαρακτηριστικά.
Οι εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες που διαμορφώνονται στον κλάδο των εμπορικών εταιρειών ρεύματος φαίνονται πολύ καθαρά και στα οικονομικά αποτελέσματα πρώτου εξαμήνου που δημοσίευσε σήμερα ο κατασκευαστικός όμιλος ΑΒΑΞ, που ελέγχει τη Voltera, εταιρεία με δραστηριότητες στο ρεύμα και στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Η μητρική ΑΒΑΞ έχει αποφασίσει να πουλήσει τη Voltera και έχει περάσει τις δραστηριότητές της στις διακοπείσες, ενώ ήδη το «καλό» κομμάτι της ενεργειακής εταιρείας, δηλαδή τις δραστηριότητες στις ΑΠΕ, πωλήθηκε στη ΔΕΗ Ανανεώσιμες με κέρδος 39 εκατ. ευρώ για την ΑΒΑΞ. Όμως, για το κομμάτι της εμπορίας ρεύματος δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον, καθώς εγγράφει μεγάλες ζημιές.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, παρά τα μεγάλα κέρδη από τις ΑΠΕ, η Voltera φαίνεται να έχει εγγράψει ζημιές προ φόρων 13,5 εκατ. ευρώ το 2021, με την κλιμάκωση της ενεργειακής κρίσης, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του 2022 είχε μεν κέρδος προ φόρων 35,6 εκατ. ευρώ, αλλά θα ήταν και πάλι ζημιογόνα, αν δεν υπήρχαν τα κέρδη 39 εκατ. από την πώληση των δραστηριοτήτων ΑΠΕ.
Χιλιάδες σπίτια χωρίς ρεύμα – Διπλασιάστηκαν οι εντολές διακοπής
Έσπασαν το «φράγμα» των 300.000 οι εντολές για διακοπή ρεύματος από τις αρχές του 2022, με τους καταναλωτές να έχουν δημιουργήσει ένα «κύμα» απλήρωτων λογαριασμών, καθώς αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στα υπέρογκα ποσά που καλούνται να πληρώσουν.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Τεχνικών ΔΕΗ, Κώστας Μανιάτης, εξήγησε ότι οι ενεργειακές εταιρείες, μέχρι και μέσα στο καλοκαίρι, ζητούσαν τη διακοπή της παροχής ρεύματος ακόμη και για καθυστέρηση λίγων ημέρων στην εξόφληση δόσης διακανονισμού, με αποτέλεσμα εκατοντάδες νοικοκυριά να μένουν στο σκοτάδι.
«Από τις εντολές έχει εκτελεστεί ένα 25-30% και θεωρώ πως όσο περνάει ο καιρός και φτάνει ο χειμώνας θα έχουμε ακόμη περισσότερες. Σχεδόν έχουν διπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι αφού φτάσαμε τις 315.000, ενώ ολόκληρο το 2021 δεν ξεπέρασαν τις 168.000. Οι πολίτες δυσκολεύονται και πιέζονται να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους, και οι διακανονισμοί δεν είναι η λύση, αφού τα χρέη παραμένουν. Υπολογίζω πως μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχουμε αγγίξει τις 400.000 εντολές για διακοπή», ανέφερε ο κ. Μανιάτης.
Με τους λογαριασμούς ρεύματος να παραμένουν φουσκωμένοι, παρά τις κρατικές επιδοτήσεις, η δυσκολία αποπληρωμής αγγίζει πλέον όλους τους καταναλωτές και οι ανησυχίες κορυφώνονται, καθώς είναι ξεκάθαρο πως από τους πρώτους μήνες του 2022, έχουν εξαντληθεί οι αντοχές των νοικοκυριών, και αναζητούν ένα «φως στο τούνελ».
«Ο κόσμος δεν θα αντέξει να συνεχίσει να πληρώνει το ρεύμα σε αυτές τις υψηλές τιμές και ήδη δεν ξέρει από πού αλλού να κόψει για να καταφέρει να ανταπεξέλθει. Έρχεται ένας πολύ δύσκολος χειμώνας», ανέφερε ακόμη ο κ. Μανιάτης, με τον ίδιο να προσθέτει πως «εμείς από την πλευρά μας δεν γνωρίζουμε εάν κάποιο νοικοκυριό είναι ευάλωτο, το μόνο που γνωρίζουμε είναι οι εντολές που παίρνουμε από τους παρόχους».
ΔΕΗ: Πληθαίνουν οι διακανονισμοί
Οι διακανονισμοί έχουν διπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι, με το ποσοστό να αυξάνεται συνεχώς από τις αρχές του έτους, μέχρι κι από μέρα σε μέρα, ενώ σε πολλές περιπτώσεις οι εταιρείες είναι αυτές που το προτείνουν στους πελάτες προκειμένου να τους διευκολύνουν στην αποπληρωμή. «Φέτος έχουμε πολλούς διακανονισμούς σχετικά με άλλες χρονιές. Με το παραμικρό οι καταναλωτές οδηγούνται σε διακανονισμό για να καταφέρουν να δώσουν έστω και λίγα χρήματα, αλλά αυτό κάποια στιγμή θα συσσωρευτεί. Μέχρι πού θα πάει αυτό; Δεν είναι μόνο τα χρέη της ενέργειας. Οι πολίτες ζορίζονται από κάθε πλευρά», σημειώνει ο πρόεδρος της Ένωσης Τεχνικών ΔΕΗ.
Από τις εντολές για διακοπή ρεύματος φαίνεται να μην γλυτώνουν ούτε να ευάλωτα νοικοκυριά, καθώς εξαιρούνται μόνο αυτά όπου υπάρχει θέμα υγείας και κάποιος υποστηρίζεται από τεχνητή παροχής οξυγόνου. «Σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να έχουν καταθέσει στον ΔΕΔΔΗΕ πως πρόκειται για αυτήν την περίπτωση, διαφορετικά θα έχουν την ίδια κατάληξη με τους υπόλοιπους. Εμείς δεν γνωρίζουμε σε ποιους κάνουμε διακοπή, απλώς λαμβάνουμε την εντολή διακοπής και πηγαίνουμε. Παρόλα αυτά πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί σε τέτοια περιστατικά», τονίζει ο κ. Μανιάτης.
«Δεν μπορούμε να εκτελέσουμε κάποιες διακοπές γιατί δεν μας ανοίγουν όταν χτυπάμε το κουδούνι»
Από την άλλη, όπως υπογραμμίζει ο ίδιος, πολλοί καταναλωτές δεν ανοίγουν πλέον την πόρτα στους τεχνικούς ώστε να μην προχωρήσουν σε διακοπή ρεύματος, με αποτέλεσμα ένα 30% αυτών, να μένει πίσω. «Δεν μπορούμε να εκτελέσουμε κάποιες διακοπές γιατί δεν μας ανοίγουν όταν χτυπάμε το κουδούνι. Σε πολλές περιπτώσεις φτάνουμε στον δικαστικό κλητήρα καθώς είναι υποχρεωμένοι οι πολίτες να ανταποκρίνονται. Ο χώρος που βρίσκονται τα ρολόγια ανήκουν στον ΔΕΔΔΗΕ και δεν έχουμε άλλη επιλογή πέρα από το να το αναφέρουμε. Είναι ένα σύνθετο παζλ και έχουμε να αντιμετωπίσουμε πάρα πολλά κι εμείς οι τεχνικοί», σημειώνει.