Προσοχή στις ηλεκτρονικές συναλλαγές συνιστά ο Συνήγορος του Καταναλωτή. «Οι συνθήκες της οικονομικής κρίσης καθιστούν τους καταναλωτές πιο επιρρεπείς σε παραπλανητικές προσφορές και δωρεάν παροχή υπηρεσιών και προϊόντων ή παροχές όπου το αντάλλαγμα είναι ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα» προειδοποιεί η Ανεξάρτητη Αρχή.
Μία στις 3 αναφορές που έφτασαν στην Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» το 2018 αφορούσε ηλεκτρονικές συναλλαγές, σημειώνει η αναπληρώτρια Συνήγορος Καταναλωτή Δρ. Αθηνά Κοντογιάννη.
Όπως συμπληρώνει η κ. Κοντογιάννη: «Οι ευάλωτοι καταναλωτές αποφασίζουν πολύ εύκολα, προκειμένου να αποκτήσουν ένα δωρεάν δείγμα από ένα προϊόν ή μια δοκιμαστική υπηρεσία ή έστω μια έκπτωση, να γνωστοποιήσουν σε εταιρείες τον αριθμό του κινητού τους τηλεφώνου, το e-mail τους κλπ. ή να συναινέσουν ανεπιφύλακτα στη λήψη εμπορικών προωθητικών ενημερώσεων κάθε είδους, χωρίς να συνειδητοποιούν ότι έχουν πληρώσει πολύ ακριβά το «δώρο» ή την έκπτωση.
Και φυσικά, στη συνέχεια, βομβαρδίζονται, με ή χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση από προωθητικές κλήσεις, μηνύματα και spamming mails. Ή ανακαλύπτουν μετά την ανάλωση του δώρου ότι έχουν δεσμευθεί σε επαχθείς και μακράς διάρκειας συμβάσεις παροχής υπηρεσιών».
Δίκοπο… μαχαίρι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές
Όπως είπε, το 2018 και το 2019 ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας δέχθηκαν αναφορές καταναλωτών για μεμονωμένα ηλεκτρονικά καταστήματα που είτε δεν παραδίδουν το προϊόν που παραγγέλθηκε είτε παραδίδουν σκοπίμως προϊόντα, χωρίς τις συνομολογημένες ιδιότητες, π.χ. παπούτσια σε διαφορετικό νούμερο από το παραγγελθέν, οπότε, όταν ο καταναλωτής τα επιστρέφει για να λάβει το προϊόν της επιλογής του, χάνει, τελικά, και τα χρήματα που κατέβαλε (εκτός εάν ευοδωθεί η διαδικασία της αμφισβήτησης συναλλαγής) και το προϊόν.
Οι πωλήσεις των προϊόντων γίνονται σε κάποιες περιπτώσεις μέσα από ιστοσελίδες στις περισσότερες περιπτώσεις, όμως, μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (ιδίως facebook και Instagram).
Αυστηρότερη νομοθεσία από το 2020
Για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των περιπτώσεων που αναφέρθηκαν παραπάνω, σημαντική αναμένεται να είναι η συμβολή του νέου Κανονισμού 2017/2394 σχετικά με τη συνεργασία μεταξύ των εθνικών αρχών που είναι αρμόδιες για την επιβολή της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών ο οποίος θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τις 17 Ιανουαρίου 2020.
Προσφορά! LEMFO AK16 2019 – Ένα πολύ ωραίο κόσμημα για κάθε γυναίκα με μόλις 23.5€ για λίγο! |
Για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητα της παρέμβασης κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική η συμμόρφωση στην οποία έχουν κληθεί από την Ε.Ε. οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Twitter και Google+ για την προστασία των καταναλωτών από διαδικτυακές απάτες και αθέμιτες συμπεριφορές ηλεκτρονικών καταστημάτων που προβάλλονται από αυτές.
Πως αποφεύγουμε τις κακοτοπιές
Κατ’ αρχάς ΠΑΝΤΑ, όταν είναι να κάνουμε ηλεκτρονικές αγορές, τις κάνουμε μέσω Paypal. Το μοναδικό μέρος που δεν έχει Paypal, αλλά δικό του αντίστοιχο κέντρο, είναι το Aliexpress, όπου μπορείτε να το εμπιστευτείτε. Τουλάχιστον εγώ όποτε χρειάστηκε, ποτέ δεν είχα θέμα και πάντα μου γινόταν refund. Όσο για τα διάφορα κινεζομάγαζα, καλό είναι ν’ αγοράζετε από μαγαζιά που έχουν πάρει άλλοι πριν από εσάς. Τουλάχιστον έτσι υπάρχει προηγούμενη εμπειρία. Όταν παραλαμβάνουμε κάτι, ΠΑΝΤΑ κάνουμε video unboxing. Εφόσον όλα είναι εντάξει, σβήστε το, αλλιώς μπορεί να σας χρειαστεί σαν αποδεικτικό στοιχεία στο Paypal. Για ότι άλλο…ρωτάτε!
[signoff]