Ευελιξία στις μετακινήσεις και ταχύτητα πρόσβασης. Αυτοί είναι οι κύριοι λόγοι για τους οποίους χιλιάδες Έλληνες επιλέγουν μια μοτοσυκλέτα. Με ένα δίτροχο όχημα, ειδικά σε μια χώρα όπως η δική μας, όπου οι καιρικές συνθήκες είναι ήπιες, μπορείς να μεταβείς από το ένα σημείο στο άλλο, δίχως να σπαταλάς χρόνο στα ατελείωτα μποτιλιαρίσματα.
Η μοτοσυκλέτα δεν είναι τυχαία τόσο δημοφιλής στην Ελλάδα. Μόνο στην Αθήνα, κυκλοφορούν πάνω από 400.000 δίτροχα, με την πλειονότητα των αναβατών να προβαίνει στη λεγόμενη διήθηση, δηλαδή την κίνηση ανάμεσα στις λωρίδες, δίπλα από άλλα οχήματα που είναι ακινητοποιημένα ή κινούνται αργά. Πρόκειται για μια γνωστή τακτική, η οποία μειώνει σημαντικά τον χρόνο κάθε διαδρομής και συνάμα τους ρύπους αλλά και τον κυκλοφοριακό φόρτο. Με βάση αναλύσεις, αν οι μοτοσικλετιστές κυκλοφορούσαν σε στοίχους, καταλαμβάνοντας χώρο στη λωρίδα κυκλοφορίας όσο ένα αυτοκίνητο, τότε οι ουρές στα φανάρια θα ξεπερνούσαν το 1 χιλιόμετρο. Φανταστείτε τι θα γινόταν τότε στην Αθήνα.
Τι αναφέρει ο νόμος για τα μηχανάκια
Στο Άρθρο 16, παράγραφος 3, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αναφέρει ότι: «σε οδοστρώματα που είναι χωρισμένα σε δύο ή περισσότερες λωρίδες κυκλοφορίας, κατά κατεύθυνση με κατά μήκος διαγραμμίσεις, οι οδηγοί οχημάτων υποχρεούνται να οδηγούν μέσα στα όρια μιας λωρίδας και κατά το δυνατόν στο μέσο αυτής». Ο ΚΟΚ δεν κάνει διαχωρισμό σε αυτοκίνητα, φορτηγά η δίτροχα, αλλά είναι ξεκάθαρος ως προς την απαγόρευση της παράλληλης κίνησης οχημάτων σε μια λωρίδα κυκλοφορίας.
Οι μοτοσυκλέτες ανήκουν στα οχήματα, οπότε με βάση το γράμμα του νόμου η διήθηση δεν επιτρέπεται σε οποιαδήποτε περίπτωση. Με απλά λόγια, οι μοτοσικλετιστές παρανομούν συστηματικά, υπό την ανοχή των Αρχών. Αν συμβεί ατύχημα την ώρα που επιχειρεί να κινηθεί ανάμεσα στα οχήματα, την ευθύνη έχει ο αναβάτης, καθώς πρόκειται περί παράβασης.
Τι ισχύει για τη διήθηση σε άλλες χώρες; Επιτρέπεται κάπου;
Το ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο, είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα το οποίο πρέπει να αναλυθεί και να λυθεί από τους ειδικούς. Σε πολιτείες και πόλεις με προηγμένη οδική παιδεία, όπως η Καλιφόρνια, το Όρεγκον, το Σίδνεϋ και το Παρίσι για παράδειγμα, η διήθηση επιτρέπεται κανονικά και με τον νόμο, αρκεί οι αναβάτες να μην υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας που έχουν θεσπιστεί. Στη Βαρκελώνη από την άλλη, υπάρχουν ειδικές διαγραμμίσεις πριν τους φωτεινούς σηματοδότες και τις διαβάσεις των πεζών, ώστε να προσεγγίζουν και να επιταχύνουν πρώτοι. Αυτό για να συμβεί, προφανώς και οι μοτοσικλετιστές έχουν περάσει νωρίτερα ανάμεσα από τα οχήματα.