22 C
Athens
Πέμπτη, 16 Μαΐου 2024

Όποιος λέει ότι έχεις “μικρό μυαλό”, δεν έχει ιδέα για τι είναι ικανή η παρεγκεφαλίδα

Παρά το μικρό μέγεθός της, η παρεγκεφαλίδα, που στα λατινικά ονομάζεται εύστοχα “μικρός εγκέφαλος”, αποτελεί μια δύναμη μέσα στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Αποτελώντας μόνο το 10% της μάζας του εγκεφάλου, αυτή η συμπαγής δομή φιλοξενεί πάνω από τα τρία τέταρτα των νευρώνων του, ενορχηστρώνοντας μυριάδες λειτουργίες πέρα από τον παραδοσιακό κινητικό έλεγχο.

Παραδοσιακά θεωρείται ότι είναι κυρίως υπεύθυνη για το συντονισμό της ισορροπίας και της κίνησης. Ωστόσο, πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι η επιρροή της παρεγκεφαλίδας εκτείνεται πολύ πέρα από το πεδίο των κινητικών λειτουργιών, περιλαμβάνοντας κρίσιμους ρόλους στη μάθηση και τη νόηση.

Μια πρωτοποριακή μελέτη που διεξήχθη από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Πίτσμπουργκ και του Πανεπιστημίου Κολούμπια εμβάθυνε στη συμμετοχή της παρεγκεφαλίδας στις διαδικασίες μάθησης. Εστιάζοντας στην οπίσθια-πλευρική περιοχή, η οποία είχε προηγουμένως αναγνωριστεί για το ρόλο της στη σύνδεση οπτικών ερεθισμάτων με κινητικές αντιδράσεις, οι ερευνητές προσπάθησαν να διευκρινίσουν τη συμβολή της στις γνωστικές λειτουργίες.

Η νευροβιολόγος Andreea Bostan από το Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ διευκρινίζει: “Μια μακροχρόνια παραδοχή για την παρεγκεφαλιδική λειτουργία ήταν ότι ελέγχει μόνο τον τρόπο με τον οποίο κινούμαστε. Ωστόσο, τώρα γνωρίζουμε ότι υπάρχουν τμήματα της παρεγκεφαλίδας που συνδέονται και φαίνεται να έχουν εξελιχθεί μαζί με περιοχές του εγκεφάλου που ελέγχουν τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε”.

Στη μελέτη, πίθηκοι εκπαιδεύτηκαν να εκτελούν συγκεκριμένες κινήσεις του χεριού ως απάντηση σε οπτικά ερεθίσματα, με μια ανταμοιβή από χυμό να χρησιμεύει ως ενίσχυση για τις σωστές απαντήσεις. Η προσωρινή απενεργοποίηση της οπίσθιας-πλευρικής παρεγκεφαλίδας με τη χρήση φαρμάκων έδωσε εντυπωσιακά αποτελέσματα. Τα ζώα παρουσίασαν μειωμένες μαθησιακές ικανότητες, πασχίζοντας να συσχετίσουν οπτικά ερεθίσματα με κατάλληλες κινητικές αντιδράσεις.

Η Bostan εξηγεί: “Όταν αδρανοποιείτε αυτή την περιοχή της παρεγκεφαλίδας, επηρεάζετε τη νέα μάθηση. Είναι πολύ πιο αργή, συμβαίνει σε πολύ περισσότερες δοκιμές και οι επιδόσεις δεν φτάνουν στο ίδιο επίπεδο”. Είναι σημαντικό ότι η εξασθένιση της μάθησης αφορούσε ειδικά την ενσωμάτωση των οπτικών ερεθισμάτων με τις κινητικές απαντήσεις, υπογραμμίζοντας το ρόλο της παρεγκεφαλίδας στη γνωστική επεξεργασία και όχι στην κινητική εκτέλεση.

Περαιτέρω πειράματα επιβεβαίωσαν ότι άλλες περιοχές της παρεγκεφαλίδας δεν επηρέαζαν σημαντικά τη διαδικασία μάθησης, αναδεικνύοντας τον ξεχωριστό ρόλο της οπίσθιας-πλευρικής παρεγκεφαλίδας στη διαμόρφωση των γνωστικών λειτουργιών. Τα ευρήματα αυτά όχι μόνο προάγουν την κατανόηση των περιπλοκών της λειτουργίας του εγκεφάλου, αλλά έχουν επίσης συνέπειες για την αντιμετώπιση των παρεγκεφαλιδικών διαταραχών και των συναφών μη κινητικών δυσκολιών.

“Η έρευνά μας παρέχει σαφείς αποδείξεις ότι η παρεγκεφαλίδα δεν είναι σημαντική μόνο για τη μάθηση του τρόπου εκτέλεσης επιδέξιων ενεργειών, αλλά και για τη μάθηση του ποιες ενέργειες είναι πιο πολύτιμες σε ορισμένες καταστάσεις”, καταλήγει η Bostan. “Αυτό βοηθά στην εξήγηση ορισμένων από τις μη κινητικές δυσκολίες στα άτομα με παρεγκεφαλιδικές διαταραχές”.

ΠΗΓΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Leave a reply

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ

Μετάβαση στο περιεχόμενο