Στη μάχη κατά της υπερβολικής χρήσης πλαστικών μιας χρήσης ρίχτηκαν φοιτητές από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου – Εξηγούν πώς μπορεί να γίνει αυτό με μια απλή εφαρμογή στο κινητό
Στην πρώτη γραμμή της μάχης για τον περιορισμό των πλαστικών μιας χρήσης ρίχτηκε μια ομάδα φοιτητών από το Πανεπιστήμιο Αιγαίουαναπτύσσοντας μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα που «πριμοδοτεί» την αγορά ροφήματος με το δικό μας ποτήρι.
Σύμφωνα με την Greenpeace περίπου 4,8 – 12,7 εκατομμύρια τόνοι πλαστικού καταλήγουν κάθε χρόνο στους ωκεανούς μας, ενώ στη Μεσόγειο επιπλέουν 1.455 τόνοι πλαστικού.
Αυτό ήταν που ώθησε και την τετραμελή ομάδα του Ecocup, όπως είναι το όνομα της εφαρμογής, να αναπτύξει την ιδέα αλλά και τελικά να κερδίσει τον μαραθώνιο καινοτομίας Sup Free Hackathon στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας «Ελλάδα χωρίς πλαστικά μιας χρήσης».
«Η ιδέα γεννήθηκε από το γεγονός ότι σπουδάσαμε σε νησί και βλέπουμε ότι κάθε χρόνο όλα τα πλαστικά κατέληγαν στη θάλασσα εκεί που κάναμε μπάνιο, δίπλα μας. Η νησιωτική ζωή στο κάνει πιο έντονο το πρόβλημα» εξηγεί ένα από τα μέλη της ομάδας, ο Θανάσης Κουκούλης.
Όπως μας λέει από τη στιγμή που 4-5 φοιτητές δεν μπορούν να κάνουν κάτι για να μειώσουν την παραγωγή πλαστικών μιας χρήσης, αυτό που μπορούν να κάνουν είναι να δώσουν κίνητρα σε όλο τον κόσμο να μην τα χρησιμοποιούν.
Τι κερδίζει ο καταναλωτής
Εξηγώντας πώς δουλεύει η εφαρμογή ο κ. Κουκούλης λέει ότι «το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να κατεβάσεις την εφαρμογή, να πας στο κατάστημα που απολαμβάνεις το ρόφημά σου ή στην καφετέρια της γειτονιάς σου ή σε οποιαδήποτε επιχείρηση είναι συνδεδεμένη στο δίκτυο με το δικό σου ποτήρι με μοναδική προϋπόθεση το ποτήρι να μην είναι μιας χρήσης».
«Πηγαίνεις, χρησιμοποιείς την εφαρμογή, σκανάρεις έναν QRcode και ολοκληρώνεις την συναλλαγή απολαμβάνοντας το ρόφημά σου με το δικό σου ποτήρι με έκπτωση» προσθέτει ο φοιτητής στο Τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Τι κερδίζει η επιχείρηση
Όσον αφορά τις επιχειρήσεις και το κίνητρο που μπορεί να έχουν από μια τέτοια επιλογή, ο κ. Κουκούλης εξηγεί ότι «με αυτόν τον τρόπο μια επιχείρηση «πρασινίζει» το προφίλ της και αποκτά μια φιλοπεριβαλλοντική φιλοσοφία».
Παράλληλα μέσω αυτής της δράσης, αποκτά πρόσβαση σε πιο πιστή πελατεία καθώς «όπως μας έδειξε η έρευνα που κάναμε ο κόσμος είναι διατεθειμένος να βγει από το δρόμο του αν είναι να κρατήσει τον δήμο του καθαρό από πλαστικά μιας χρήσης».
«Τρίτον δίνουμε στην επιχείρηση ψηφιακά εργαλεία πωλήσεων και marketing όπως η δυνατότητα διοργάνωσης ενός Happy Hour μέσω της εφαρμογής ώστε να το βλέπουν όλοι οι χρήστες και έτσι μπορεί οι «νεκρές» ή οι δύσκολες ώρες της επιχείρησης να γίνουν πιο αποδοτικές» καταλήγει για τις επιχειρήσεις ο Θανάσης Κουκούλης.
Τι συνετέλεσε στην επιτυχία
Καθώς βρισκόμαστε στην περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων το ερώτημα που δημιουργείται είναι αν τέτοιου είδους πρωτοβουλίες και επιτυχίες οφείλονται στο γεγονός ότι η ομάδα του Ecocup φοιτά σε ένα επαρχιακό πανεπιστήμιο και στη συγκεκριμένη σχολή.
Σύμφωνα με τον κ. Κουκούλη η πορεία αυτή οφείλεται αφενός στην φύση της σχολής και αφετέρου στην βοήθεια από τους καθηγητές και τους μέντορες της ομάδας.
«Είναι η φύση της σχολής καθώς οι περιβαλλοντικές επιστήμες σου ανοίγουν τα μάτια με νούμερα και διαγράμματα με επιστημονικές μελέτες και έρευνες το οποίο μας έκανε να θέλουμε να κατευθυνθούμε σε αυτό το πρόβλημα» λέει αρχικά ο νεαρός φοιτητής ενώ στη συνέχεια συμπληρώνει με πάθος για τους καθηγητές τους:
«Οι καθηγητές μας ακόμα και σήμερα είναι δίπλα μας. Έχουν αφιερώσει όλοι οι μέντορες και οι καθηγητές του πανεπιστημίου άπειρες ώρες. Δεν κοιμόντουσαν για να κάτσουν να μας βοηθήσουν, να μας δώσουν τα φώτα τους και την εμπειρία τους. Χωρίς αυτούς στην κυριολεξία θα ήμασταν αρκετά χρόνια πίσω»
Η ανταπόκριση
Το πρώτο βήμα για την ανάπτυξη της εφαρμογής έγινε από τα μέλη της ομάδας «σε κόσμο που έχει επιχειρήσεις στην εστίαση ή στην παραγωγή πλαστικών μιας χρήσης ή σε δήμους».
«Από εκεί και πέρα ο ένας έγινε δύο, οι δύο έγιναν τρεις, οι τρεις έγιναν δέκα και οι δέκα έγιναν 20. Από το Hackathon και μετά μας προσέγγισαν περισσότεροι» εξομολογείται ο Θανάσης Κουκούλης.
Ο ίδιος δηλώνει αισιόδοξος ότι η επόμενη φάση του ελέγχου της εφαρμογής σε πραγματικές συνθήκες προκειμένου να διαπιστωθεί αν λειτουργεί σωστά σε περίπτωση που επιχειρήσουν να την «κατεβάσουν» 1.000 άτομα ή να την «τρέξουν» 100 μαζί, «θα πάει καλά».
«Μέχρι τώρα έχουμε έρθει επαφή με εκατοντάδες επιχειρηματίες που ήταν πάντα πρόθυμοι να βρουν χρόνο, να μιλήσουμε μαζί τους και να προτείνουν πράγματα, εξέλιξη που δεν την περιμέναμε καθώς θεωρούσαμε ότι θα είναι πιο κλειστοί και μαζεμένοι ότι είμαστε άγνωστοι» λέει ο κ. Κουκούλης και θυμάται χαμογελώντας την αντίδραση επιχειρηματία που αντιμετώπισε την ομάδα ως «πλασιέ, γιατί το ζήσαμε και αυτό».
«Θέλουμε η πολιτική αυτή φάση να είναι σε όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις και να αξιοποιήσουμε τον χρόνο που είναι ανοιχτή η εστίαση καθώς το προηγούμενο διάστημα και αυτοί οι άνθρωποι δοκιμάστηκαν, να δούμε πού υστερούμε και πού είμαστε δυνατοί για να βγάλουμε αξία» καταλήγει το μέλος της ομάδας πίσω από το Ecocup.
[signoff]