Όλο και περισσότεροι gamer που παίζουν παιχνίδια σε κονσόλες προτιμούν να επενδύσουν σε μια αποκλειστική οθόνη gaming για να τη συνδυάσουν με το Xbox One ή το PS4 τους και να αξιοποιήσουν χαρακτηριστικά που παλαιότερα υπήρχαν αποκλειστικά σε παιχνίδια για PC. Οι τηλεοράσεις έχουν το πάνω χέρι από άποψη μεγέθους και, ανάλογα με την τεχνολογία, και από άποψη ποιότητας εικόνας. Ωστόσο, οι gamer έχουν σαν προτεραιότητα την ταχύτητα, την ομαλή ροή εικόνων και τη γρήγορη απόκριση, κάτι που παρέχουν μόνο οι οθόνες. Ας συζητήσουμε τρεις από τις πιο σημαντικές διαφορές ανάμεσα σε τηλεοράσεις και οθόνες, σχετικά με το gaming κονσόλας.
Καθυστέρηση εισόδου
Ένα από τα κύρια πλεονεκτήματα της εξειδικευμένης οθόνης έναντι μιας τηλεόρασης. όσον αφορά τα παιχνίδια από κονσόλα, είναι η μειωμένη καθυστέρηση εισόδου, που είναι ο χρόνος που χρειάζεται για την επεξεργασία και την εμφάνιση στην οθόνη του σήματος που λαμβάνεται. Οι τηλεοράσεις τείνουν να βασίζονται πολύ σε φίλτρα που βελτιώνουν την ποιότητα της τηλεοπτικής εικόνας, όπως με μείωση θορύβου και αναβάθμιση της ανάλυσης, αλλά αυτά χρειάζονται περισσότερο χρόνο, δηλαδή μεγαλύτερη καθυστέρηση εισόδου. Ωστόσο, κανένα από αυτά τα χαρακτηριστικά δεν είναι επιθυμητό για τα παιχνίδια κονσόλας, επειδή η ποιότητα της εικόνας ελέγχεται σε μεγάλο βαθμό από την κονσόλα και τη μηχανή παιχνιδιών. Οποιαδήποτε πρόσθετη επεξεργασία από την πλευρά της τηλεόρασης απλά σημαίνει πρόσθετο χρόνο καθυστέρησης.
Έτσι απλά επιβραδύνεται η εμπειρία παιχνιδιού σας, και αυτό εκδηλώνεται στην καθυστέρηση ανάμεσα στα πατήματα κουμπιών και στην εξέλιξη της δράσης που εμφανίζεται στην οθόνη. Από την άλλη πλευρά, οι οθόνες δεν έχουν έντονη καθυστέρηση εισόδου. Λαμβάνουν το ψηφιακό σήμα από την κονσόλα και το στέλνουν απευθείας στην οθόνη χωρίς πολλή επεξεργασία, ώστε να παρέχουν γρήγορη οπτική απόκριση στα πατήματα των κουμπιών στο χειριστήριο. Αν και μερικές μεγάλες τηλεοράσεις διαθέτουν λειτουργία παιχνιδιού που μπορεί να μειώσει την καθυστέρηση από 60 ms σε περίπου 20, και πάλι υπάρχει αρκετή διαφορά από τα τυπικά 10 ms που προσφέρουν οι οθόνες.
Αν ασχολείστε με ανταγωνιστικό gaming ή θέλετε να έχετε την καλύτερη δυνατή απόδοση, μια οθόνη προσφέρει την πιο αισθητή βελτίωση έναντι των παραδοσιακών τηλεοράσεων. Ο κανόνας είναι: όσο μικρότερη είναι η καθυστέρηση εισόδου, τόσο το καλύτερο, κάτι που είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για παιχνίδια με γρήγορους ρυθμούς, όπως τα παιχνίδια προσομοίωσης μάχης. Μην παραλείψετε να δείτε αυτή την κριτική της οθόνης BenQ EL2870U με καθυστέρηση εισόδου μόλις 9 ms.
Response Time
Μια άλλη προδιαγραφή που αξίζει να προσέξετε είναι ο χρόνος απόκρισης. Αυτός μετράται επίσης σε ms και δηλώνει πόσο γρήγορα τα εικονοστοιχεία (πίξελ) στην οθόνη αλλάζουν από ένα χρώμα σε άλλο. Οι ταχύτεροι χρόνοι απόκρισης επιτρέπουν καλύτερη εμπειρία θέασης σε σκηνές γρήγορης δράσης, ενώ οι πιο αργοί χρόνοι απόκρισης μπορεί να προκαλέσουν τη δημιουργία ειδώλων ή θάμπωμα της εικόνας.
Ο χρόνος απόκρισης έχει βέβαια μεγάλη σχέση με τον τύπο της τεχνολογίας πάνελ που χρησιμοποιείται στις οθόνες: συνεστραμμένων νηματικών κρυστάλλων (twisted nematic, TN), κατακόρυφης ευθυγράμμισης (vertical alignment, VA) και μεταγωγής εντός επιπέδου (in-plane switching, IPS). Μην ανησυχείτε, δεν χρειάζεται να γνωρίζετε ακριβώς τις τεχνικές διαφορές, αξίζει όμως να αναφέρουμε τα συν και τα πλην, ειδικά για τους gamer. Τα πάνελ TN τείνουν να έχουν τους καλύτερους χρόνους απόκρισης, αλλά αυτό το επιτυγχάνουν εις βάρος της ποιότητας της εικόνας. Τα πάνελ IPS είναι το αντίθετο, με εξαιρετικά χρώματα και γωνίες θέασης αλλά με πιο αργή απόκριση. Τα πάνελ VA συνδυάζουν τα πλεονεκτήματα και των δύο, με καλές επιδόσεις τόσο στους χρόνους απόκρισης όσο και στην αναπαραγωγή των χρωμάτων.
Γενικά, οι σύγχρονες τηλεοράσεις έχουν πολύ μεγαλύτερους χρόνους απόκρισης σε σχέση με τις οθόνες για υπολογιστές, κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει δημιουργία ειδώλων και χαμηλότερη ποιότητα εικόνας. Οι gamer που παίζουν μόνο περιστασιακά είναι ευχαριστημένοι με χρόνο απόκρισης περίπου 10 ms, ενώ οι επαγγελματίες gamer συνήθως έχουν σαν στόχο κάτι που είναι πιο κοντά στο 1 ms.
Ρυθμός ανανέωσης και Προσαρμοζόμενος συγχρονισμός
Μια τρίτη πτυχή στο θέμα των διαφορών μεταξύ οθονών και τηλεοράσεων είναι ο ρυθμός ανανέωσης. Τυπικά, στις τηλεοράσεις η εικόνα στην οθόνη ανανεώνεται 60 φορές το δευτερόλεπτο, κάτι που τεχνικά αναφέρεται ως ρυθμός ανανέωσης 60 Hz.
Επειδή οι περισσότερες κονσόλες αρχικά είχαν σχεδιαστεί για χρήση σε συνδυασμό με τηλεόραση, ο ρυθμός ανανέωσης δεν ήταν ο κρίσιμος παράγοντας. Ωστόσο, το 2018 το Xbox One δέχθηκε μια ενημέρωση που του επέτρεπε να λειτουργεί έως τα 120 Hz, ώστε να αξιοποιεί τη δυνατότητα των οθονών να λειτουργούν σε ρυθμούς ανανέωσης υψηλότερους από τα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο (fps).
Επιπλέον, το Xbox One υποστηρίζει μια δυνατότητα που συνήθως απαντάται στα παιχνίδια για PC και ονομάζεται μεταβλητός ρυθμός ανανέωσης. Αυτή η τεχνολογία, που συχνά απαντάται στο AMD FreeSync (ή στο αποκλειστικό G-Sync της NVIDIA), επιτρέπει στην πηγή του βίντεο και στην οθόνη να επικοινωνούν μεταξύ τους, ώστε να προσαρμόζεται ο ρυθμός ανανέωσης της πηγής με αυτόν της οθόνης για ομαλή ροή παιχνιδιού, χωρίς διακοπές.
Οι οθόνες gaming, όπως η BenQ EX3203R υποστηρίζουν AMD FreeSync 2 και ρυθμό ανανέωσης 144 Hz για ομαλή ροή παιχνιδιού χωρίς διακοπές στην εικόνα.
Συμπέρασμα
Spec | TV |
Monitor |
---|---|---|
Response Time
|
Slow
|
Fast
|
Refresh Rate
|
Low
|
High
|
Input Lag
|
High
|
Low
|
Συνοψίζοντας, οι οθόνες έχουν μικρότερη καθυστέρηση εισόδου, ταχύτερους χρόνους απόκρισης και υψηλότερους ρυθμούς ανανέωσης από τις τηλεοράσεις. Έχουν ταχύτερη απόκριση και σας επιτρέπουν να απολαμβάνετε ανταγωνιστικό παιχνίδι από κονσόλες. Επιπλέον, οι οθόνες προσφέρουν μεγαλύτερη αξία για τα χρήματά σας αν θέλετε να παίζετε παιχνίδια και σε PC και σε κονσόλα. Από την άλλη πλευρά, οι τηλεοράσεις συνήθως έχουν μεγαλύτερο μέγεθος και πιο οικονομικές τιμές, ενώ είναι και πιο κατάλληλες για gaming σε μεγάλους χώρους.
[signoff]