Η κινεζική εταιρεία ByteDance φέρεται να προωθεί μία νέα πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών, ελπίζοντας ότι έτσι θα ξεπεραστούν οι αμερικανικές ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των δεδομένων στην εφαρμογή TikTok.
Σε δημοσίευμά του το CNBC αναφέρει ότι η ByteDance προωθεί το Lemon8 ως πιθανή εναλλακτική λύση στο TikTok. Τον Μάρτιο, η ByteDance προσκάλεσε δημιουργούς περιεχομένου στη «νέα πλατφόρμα Lemon8» προτού κυκλοφορήσει επίσημα στις ΗΠΑ, ενώ αναφέρθηκε στην επιτυχία της «αδελφής εταιρείας TikTok».
Το Lemon8, που αποτελεί ένα μείγμα Instagram και Pinterest, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στην Ιαπωνία στις αρχές του 2020. Πρόκειται ουσιαστικά για μια εφαρμογή lifestyle που εστιάζει στην υγεία, την ευεξία και την ομορφιά και έχει αναρριχηθεί γρήγορα σε δημοφιλία στις ΗΠΑ.
Όπως αναφέρει η εταιρεία αναλύσεων data.ai, το Lemon8 έκανε άλμα 693 θέσεων και έγινε η δεύτερη εφαρμογή lifestyle με τις περισσότερες λήψεις στις ΗΠΑ τις τελευταίες 30 ημέρες, ξεπερνώντας την εφαρμογή αγοράς ακινήτων Zillow που έμεινε στην τρίτη θέση ενώ υστερούσε μόνο σε σχέση με το Pinterest.
Σύμφωνα με μία άλλη εταιρεία σχετικών μετρήσεων, την Apptopia, το Lemon8 έχει συγκεντρώσει 17 εκατομμύρια λήψεις παγκοσμίως από την κυκλοφορία του.
«Μερικοί από τους αλγόριθμους που χρησιμοποιούνται στο Lemon8 είναι παρόμοιοι ή ακριβώς ίδιοι με τους αλγόριθμους στο TikTok, κάτι που φυσικά θα έκανε και τις δύο αυτές εφαρμογές εξαιρετικά δημοφιλείς επειδή σας τροφοδοτούν με αυτό που θέλετε να δείτε και ούτω καθεξής», σχολίασε στο CNBC ο Γκλεν Γκέρστελ, ανώτερος σύμβουλος στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών.
«Μια επιχειρηματική στρατηγική»
Η άνοδος της δημοτικότητας του Lemon8 έρχεται σε μια περίοδο που τα νομοθετικά σώματα των Ηνωμένων Πολιτειών εξετάζουν εάν η μητρική εταιρεία του TikTok, ByteDance, θα έπρεπε να εκχωρήσει το μερίδιό της στη δημοφιλή εφαρμογή, η οποία έχει τεθεί υπό έντονο έλεγχο στον δυτικό κόσμο.
Τον περασμένο μήνα ο διευθύνων σύμβουλος της TikTok ουσιαστικά ανακρίθηκε από επιτροπή του αμερικανικού Κογκρέσου, σε μια προσπάθεια να ληφθούν απαντήσεις σχετικά με την ικανότητα της εφαρμογής να λειτουργεί ανεξάρτητα από την κινεζική επιρροή της μητρικής εταιρείας ByteDance. Εκείνη η ακρόαση φάνηκε να καθησυχάζει σε κάποιο βαθμό τις αμερικανικές ανησυχίες.
Αναλυτές όπως η Λίντσεϊ Γκόρμαν του German Marshall Fund αναφέρουν στο CNBC ότι η επιθετική προώθηση του Lemon8 θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια «ανταγωνιστική κίνηση» από την εταιρεία καθώς προσπαθεί να «επεκταθεί σε διαφορετικές αγορές με περιεχόμενο περισσότερο βασισμένο στην εικόνα και σε μεγαλύτερης έκτασης κείμενο σε αντίθεση με το σύντομης μορφής βίντεο».
«Είναι σίγουρα μια επιχειρηματική στρατηγική. [Δεν υπάρχει] τίποτα κακό με τα ανταγωνιστικά προϊόντα σε όλο τον κόσμο», δήλωσε στο CNBC ο Γκέρστελ.
Παρόλα αυτά, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι η εταιρική σχέση του Lemon8 με την ByteDance και το TikTok θα βρεθεί εκ νέου κάτω από το μικροσκόπιο των αμερικανικών ρυθμιστικών Αρχών, ειδικά καθώς η εφαρμογή συνεχίζει να αυξάνεται σε δημοτικότητα.
«Εάν το Lemon8 αποκλειστεί από την αγορά των ΗΠΑ, θα εξακολουθήσει να έχει [εκατομμύρια] πιθανούς χρήστες σε όλο τον κόσμο», επεσήμανε ο Γκέρστελ, ο οποίος είπε ότι το Lemon8 έχει ήδη γνωρίσει επιτυχία στην Ιαπωνία. «Από την άποψη μιας επιχειρηματικής στρατηγικής, δεν βλέπω πολλά μειονεκτήματα», συμπλήρωσε.
Τόσο η Γκόρμαν όσο και ο Γκέρστελ τόνισαν ότι το Lemon8 θα μπορούσε επίσης να χρησιμεύσει ως εναλλακτική λύση για τους δημιουργούς περιεχομένου, εάν το TikTok απαγορευτεί ποτέ στις ΗΠΑ.
«Δεν είναι λύση»
Η δημιουργία μιας άλλης εφαρμογής για να αντικαταστήσει το TikTok δεν είναι ωστόσο μια γρήγορη λύση για το ByteDance, είπαν οι αναλυτές. Οι κινεζικές εφαρμογές θα συνεχίσουν να τελούν υπό έλεγχο από τις ΗΠΑ, καθώς οι πολιτικο-οικονομικές εντάσεις με την Κίνα δεν σβήνουν.
«Μπορεί να τους δώσει μια εναλλακτική σε περίπτωση που υπάρχει πλήγμα στο TikTok, αλλά δεν το βλέπω ως ουσιαστική λύση για την ByteDance», δήλωσε ο Γκέρστελ.
Η Γκόρμαν από την πλευρά της ανέφερε στο CNBC ότι «καθώς το Lemon8 συνεχίζει να γίνεται όλο και πιο δημοφιλές, γίνεται πολύ πιο σαφές για τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ ότι πρέπει να βρουν ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για να κατανοήσουν τους κινδύνους των κινεζικών διαδικτυακών εφαρμογών και να τους αντιμετωπίσουν πριν ξεφύγουν από τον έλεγχο».
«Αυτό το πρόβλημα απλώς θα πολλαπλασιαστεί. Μοιάζει λίγο με τις ρωσικές κούκλες που ξεφυτρώνουν η μία μέσα από την άλλη, σωστά; Ανοίγετε το TikTok και μετά λαμβάνετε μια άλλη εφαρμογή. Ανοίγεις αυτήν την εφαρμογή, λαμβάνεις μια άλλη εφαρμογή», δήλωσε ο Έρικ Νούναν, διευθύνων σύμβουλος του CyberSheath. «Έτσι χρειαζόμαστε πραγματικά ένα πλαίσιο για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα» καταλήγει.