Το 2020 θα μείνει στην ιστορία της βιομηχανίας θεάματος ως μία από τις χειρότερες χρονιές. Κλειστές αίθουσες κινηματογράφων, αναβολές προβολών και φοβισμένοι από την πανδημία θεατές διαμόρφωσαν ένα καταστροφικό κοκτέιλ που έχει φέρει την άλλοτε λαμπερή βιομηχανία του Χόλυγουντ στα όρια της. Όμως το 2020 έφερε έναν ακόμη πονοκέφαλο στην «πόλη των αγγέλων». Η Κίνα έγινε για πρώτη φορά η μεγαλύτερη κινηματογραφική αγορά του κόσμου, εκθρονίζοντας από την κορυφή τις ΗΠΑ. Και σαν να μην έφτανε αυτό, οι αμερικανικές ταινίες δεν «καταναλώνονται» από τους Κινέζους.
Σύμφωνα με την κινεζική πλατφόρμα Maoyan Entertainment, το 2020 η κινεζική κινηματογραφική αγορά αναρριχήθηκε στα 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας αυτή των ΗΠΑ, με τις ταινίες από το εξωτερικό να αντιπροσωπεύουν μόλις το 16% των εισπράξεων εισιτηρίων. Ποσοστό που συνιστά κατακόρυφη πτώση σε σύγκριση με το 36% το 2019.
Αφού η Κίνα περιόρισε με επιθετικό τρόπο τον κορονοϊό μέσα σε λίγους μήνες, οι κινηματογράφοι στην ηπειρωτική χώρα άνοιξαν ξανά στα μέσα Ιουλίου, προσφέροντας μια σειρά από τοπικές παραγωγές. Αντίθετα, οι ΗΠΑ και η Ευρώπη εξακολουθούν να αγωνίζονται για να περιορίσουν την πανδημία. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Οι ξένες ταινίες βρίσκονται σε μειονεκτική θέση στην Κίνα, καθώς οι αρχές ελέγχουν αυστηρά τον αριθμό των εισαγόμενων ταινιών. Σύμφωνα με το Bloomberg το μνημόνιο που έχει υπογράψει το 2021 η Κίνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου προβλέπει ότι το Πεκίνο θα εισάγει μόλις 34 ξένες ταινίες ετησίως.
Έτσι οι κινεζικές ταινίες αντιπροσώπευαν το 84% των κινηματογραφικών εσόδων στην αγορά της Κίνας το 2020 ενώ τα τοπικά στούντιο παρήγαγαν 4 από τα 10 μεγαλύτερα blockbuster τη χρονιά που πέρασε. Από την άλλη πλευρά, πολλές από τις πολυαναμενόμενες ταινίες του Χόλυγουντ «πάτωσαν» στην Κίνα ή έπεσαν θύμα του εμπορικού πολέμου με τις ΗΠΑ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η «Mulan» της Walt Disney που βρέθηκε στο επίκεντρο διαμάχης για τον τρόπο που παρουσιάζει την κινεζική κουλτούρα καθώς και γιατί σκηνές γυρίστηκαν στην Xinjiang, μια περιοχή όπου ζουν Ουιγούροι, τους οποίους το Πεκίνο κατηγορείται ότι καταπιέζει.
Την ίδια στιγμή η άνοδος της κινεζικής κινηματογραφικής βιομηχανίας φέρνει ράλι και στις μετοχές των εταιρειών παραγωγής. Η τιμή της μετοχής της Wanda Film Holding σημείωσε άνοδο 28% από τον Ιούλιο, ενώ η Beijing Enlight Media και η Huayi Brothers Media κέρδισαν 6% και 11% αντίστοιχα.
[signoff]