Το λέμε και το ξαναλέμε αλλά πρέπει να υπάρξει μια πρακτική εξέλιξη για να γίνει κατανοητό: βιώνουμε μια τηλεοπτική και κινηματογραφική εποχή που βρίσκεται ακόμα στην αρχή της και δεν ξέρουμε πως μπορεί να διαμορφωθεί. Και μάλιστα, οι αλλαγές γίνονται τόσο γρήγορα που αναπόφευκτα γίνεται κατανοητό το πόσο ρευστά είναι τα πράγματα. Η άνοδος του Netflix και όσα ακολούθησαν αυτής είναι ενδεικτικά παραδείγματα.
Για παράδειγμα, πριν το Netflix κανείς δεν θα μπορούσε να προβλέψει ποτέ πως μια streaming πλατφόρμα θα μπορούσε να χτυπήσει τόσο δυνατά την παραδοσιακή τηλεόραση και φυσικά, τις κινηματογραφικές αίθουσες. Και όμως: ανάμεσα στα μέσα και τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας το Netflix έγινε ένας κολοσσός. Στη συνέχεια, άρχισαν να ξεπηδούν και άλλες πλατφόρμες αυτού του είδους.
Κανείς δεν μπορούσε να καταλάβει τότε πως αυτές οι πλατφόρμες θα συνυπήρχαν ταυτόχρονα στις τηλεοράσεις: μια μας έφτανε! Και όμως, πλέον οι περισσότεροι έχουμε τρεις και τέσσερις από αυτές και δεν μας κάνει καμία αίσθηση πως τα σκάμε σε όλες. Αντίθετα, μας φαίνεται απόλυτα φυσιολογικό. Αν κάποιος λοιπόν μας έλεγε σήμερα πως οι streaming πλατφόρμες θα προσθέσουν και διαφημίσεις αυτόματα θα τον θεωρούσαμε εκτός τόπου και χρόνου: γιατί να έχουμε στο σπίτι μας μια τέτοια πλατφόρμα; Οι διαφημίσεις είναι για την… τηλεόραση.
Να λοιπόν που το Netflix το επιχειρεί. Και είναι δεδομένο πως όποια πρόβλεψη θέλει μια τέτοια κίνηση να αποτυγχάνει μάλλον δεν έχει καταλάβει κάτι βασικό: αυτές οι κινήσεις είναι τόσο μελετημένες που δεν παίζει να αποτύχουν. Το ίδιο είναι βέβαιο πως θα ισχύσει και για αυτή την κίνηση του Netflix που μόνο φαινομενικά μπορεί να κριθεί ως αμφιλεγόμενη – είναι σίγουρο αυτό.
Το Netflix λοιπόν μόλις ανακοίνωσε ότι τον προσεχή Νοέμβριο πρόκειται να λανσάρει το νέο πακέτο συνδρομής του, που ναι μεν θα κοστίζει λιγότερο αλλά θα έχει και διαφημίσεις! Η Ελλάδα βέβαία δεν βρίσκεται ανάμεσα στις χώρες όπου θα είναι αρχικά διαθέσιμο το πακέτο με το όνομα «Basic with Ads». Η πλατφόρμα βέβαια σχεδιάζει να το λανσάρει ευρύτερα στη συνέχεια.
Το πακέτο θα αρχίσει να διατίθεται σταδιακά το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου και αρχικά θα αφορά τις εξής 12 χώρες: Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδάς, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Μεξικό, Ισπανία, Βρετανία και ΗΠΑ.
Για να γίνει κατανοητό τι πάει να πετύχει (και θα πετύχει) το Netflix με αυτή του την κίνηση αρκεί να δούμε το εξής: στις ΗΠΑ η συνδρομή του πακέτου με τις διαφημίσεις θα είναι διαθέσιμη από τις 3 Νοεμβρίου και θα κοστίζει 6,99 δολάρια. Στον Καναδά θα κοστίζει 5,99 δολάρια, στην Αυστραλία 6,99, ενώ στη Βρετανία η συνδρομή του Basic with Ads θα είναι 4,99 λίρες. Πολύ χαμηλότερα με άλλα λόγια από την υπάρχουσα συνδρομή. Πολλοί θα είναι εκείνοι που θα σκεφτούν πως… αξίζει.
Σε αυτό το πακέτο κατά μέσο όρο θα προβάλλονται 4-5 διαφημίσεις την ώρα, διάρκειας 15 ή 30 δευτερολέπτων, τις οποίες οι συνδρομητές δεν θα μπορούν να παραλείψουν. Θα προβάλλονται πριν ή κατά τη διάρκεια μιας ταινίας ή σειράς.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Netflix πάντως, ένας περιορισμένος αριθμός ταινιών και σειρών δεν θα είναι διαθέσιμες για αυτούς τους συνδρομητές, λόγω περιορισμών για την αδειοδότηση, «αγκάθι» το οποίο εργάζεται η πλατφόρμα. Επίσης, οι συνδρομητές αυτού του πακέτου δεν θα μπορούν να κατεβάσουν σειρές ή ταινίες.
Το μόνο βέβαιο είναι πως το streaming περιβάλλον διαμορφώνεται εκ νέου σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση και πάλι με το Netflix να κάνει το πρώτο βήμα. Σίγουρα δε πρόκειται για μια κίνηση που θα του φέρει πίσω αν όχι όλους, σίγουρα έναν μεγάλο αριθμό συνδρομητών που έχασε λόγω της αύξησης του ανταγωνισμού που συντελέστηκε την προηγούμενη περίοδο…