Το Ταμείο Ανάκαμψης και η Ψηφιακή Βίβλος, το παλιό και το νέο ΕΣΠΑ καθώς και τα ψηφιακά έργα που αναμένεται να δρομολογηθούν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως για παράδειγμα στις περιφέρειες, είναι οι βασικοί πυλώνες στους οποίους εδράζεται η μελλοντική αγορά ICT. Μια αγορά που εμφανίζει σήμερα αρκετές διαφοροποιήσεις σε σχέση με το παρελθόν, τόσες ώστε να συγκεντρώνει και «βλέμματα» εταιρειών που μέχρι πρότινος απείχαν από αυτή.
Ο λόγος για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους – όσους τουλάχιστον μέχρι χθες παρουσιάζονταν ανενεργοί – οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι τον συντελεστής της διασυνδεσιμότητας που έχει προστεθεί στα έργα ICT, διεκδικούν μερίδιο από την πίτα.
Να θυμίσουμε ότι το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αντιστοιχίζει το 20% του εκτιμώμενου προϋπολογισμού σε ψηφιακούς στόχους. Έργα ψηφιοποίησης συμπεριλαμβάνονται μάλιστα και στους τέσσερις άξονες του σχεδίου ξεπερνώντας σε προϋπολογισμό τα 6 δισ. ευρώ, ποσό σχεδόν τριπλάσιο από τα 2,1 δισ. ευρώ του Άξονα Ψηφιακού Μετασχηματισμού.
H κυρίαρχη θέση του ΟΤΕ
Η μόνη τηλεπικοινωνιακή εταιρεία που παρουσιάζεται ιδιαίτερα δραστήρια στα έργα πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών (ICT) είναι ο όμιλος του ΟΤΕ, έχοντας ήδη κατακτήσει τον τίτλο ενός εκ των κορυφαίων system integrator της χώρας. Επικεφαλής για έργα ICT στον Οργανισμό Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος είναι ο κ. Λυκούργος Αντωνόπουλος με το τμήμα του να υπάγεται στο ευρύτερο Business Segment του ομίλου με Chief Commercial Officer τον Γρηγόρη Χριστόπουλο.
Στην μέχρι τώρα πορεία του η Διεύθυνση ICT του ΟΤΕ έχει αναλάβει και υλοποιήσει μεγάλα projects, τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα, όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, οι ψηφιακές υπογραφές, η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων στο δημόσιο, το Εθνικό Δίκτυο Τηλεϊατρικής (ΕΔΙΤ) στα νησιά. Στην περίπtωση του ιδιωτικού τομέα έχει βάλει την υπογραφή της σε έργα όπως το Data Center και η τεχνική υποστήριξη των πληροφοριακών συστημάτων 19 χωρών της Coca-Cola HBC ή την υπηρεσία Video Banking της Eurobank. Παράλληλα βέβαια έχει καταφέρει να επεκταθεί και στο εξωτερικό αναλαμβάνοντας project για την Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA), για το Ευρωπαϊκό Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας (EPO) και άλλους αντίστοιχους οργανισμούς.
Η διεύρυνση του τομέα ICT μάλιστα έχει αναδειχθεί σε στρατηγικό στόχο για τον ΟΤΕ με τις πληροφορίες να θέλουν τον όμιλο να σχεδιάζει να διεκδικήσει πολυάριθμα έργα στο μέλλον σε τομείς του Digital και Cloud Transformation, της ασφάλειας πληροφοριών, του Internet of Things, της υγείας, του τουρισμού, και της ενέργειας, εκμεταλλευόμενος την ευκαιρία του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας
Στο e-health στρέφεται αρχικά η Vodafone
Έχοντας αντιληφθεί την τάση του ψηφιακού μετασχηματισμού και τις προσπάθειες που πραγματοποιούνται επί ευρωπαϊκού εδάφους για το ψηφιακό «άλμα» της Ένωσης, αντίστοιχο τμήμα, αρμόδιο για την υλοποίηση έργων πληροφορικής σε δημόσιο κι ιδιωτικό τομέα έχει δημιουργήσει και η Vodafone. Για την ακρίβεια το τμήμα Public Sector, Vodafone Business, με επικεφαλής τον Πάρι Δεληγιαννάκη, δημιουργήθηκε τον Φεβρουάριο του 2020, ακριβώς πριν ξεσπάσει η πανδημία η οποία λειτούργησε τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο ως επιταχυντής στην όλη διαδικασία της ψηφιοποίησης.
Βασικό πεδίο στρατηγικού σχεδιασμού στην περίπτωση της Vodafone αποτελεί ο τομέας της υγείας – από τις συνολικές συνδέσεις IoT που διατηρεί ο Όμιλος το 10% αφορά στον τομέα της υγείας, ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια. Για το λόγο αυτό μάλιστα προχώρησε τον Δεκέμβριο του 2020 στη δημιουργία ενός Παγκόσμιου Κέντρου Έρευνας και Ανάπτυξης για την ηλεκτρονική υγεία το οποίο στεγάζεται στη χώρα μας. Μέχρι στιγμής έχει υλοποιήσει δύο πρότζεκτ στο τομέα του e-health τα οποία προσβλέπει να διατεθούν σε διάφορες χώρες πέρα από την Ελλάδα.
Ωστόσο το ενδιαφέρον της δεν εξαντλείται στο e-health. Αυτό αποδεικνύει άλλωστε και η ανάληψη του έργου για την δικτύωση των ελληνικών Πανεπιστημίων, σε συνεργασία με την Cosmos το οποίο μπαίνει σε τροχιά το επόμενο διάστημα
Νέο τμήμα δημιουργεί η Wind
Τα πρώτα της βήματα στην αγορά του ICT κάνει και ο τρίτος τηλεπικοινωνιακός πάροχος της χώρας, η Wind, στελεχώνοντας αυτή την περίοδο το αρμόδιο τμήμα.
Η εταιρεία ενσωμάτωσε πρόσφατα στο εργατικό της δυναμικό τον μέχρι πρότινος ICT Senior Sales Segment Leader του Ομίλου ΟTΕ, Αλέξανδρο Μπρέγιαννη, για να δημιουργήσει μονάδα υλοποίησης έργων πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών (ICT). Σύμφωνα με πληροφορίες το τμήμα θα εμπλουτιστεί για να διεκδικήσει μερίδιο από την πίτα των έργων ψηφιακού μετασχηματισμού ο προϋπολογισμός των οποίων μαζί με τα περιφερειακά φτάνει τα 7 δισ. ευρώ.
Προ των πυλών η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση
Η υλοποίηση έργων ICT απαιτεί εταιρείες με οικονομική ευρωστία και υψηλή τεχνολογία, συστατικά που οι τηλεπικοινωνιακού πάροχοι διαθέτουν, όπως διευκρινίζουν παράγοντες της αγοράς στο insider.gr. Ο λόγος δε που στρέφονται όλοι προς αυτή την κατεύθυνση είναι η προστιθέμενη αξία των έργων, η οποία στην περίπτωση του ΟΤΕ που δραστηριοποιείται χρόνια στην συγκεκριμένη αγορά κατάφερε να αντισταθμίσει τις όποιες απώλειες έφερε η πανδημία.
Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο, ότι οι κυρίαρχες τεχνολογίες του μέλλοντος όπως οι έξυπνες πόλεις, η ψηφιακή υγεία, οι ρομποτικές εφαρμογές , η τηλεμετρία και η τηλεματική προϋποθέτουν για την υλοποίησή τους συμπράξεις και συνέργειες των παραδοσιακών εταιρειών πληροφορικής με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, κάτι που θα κυριαρχήσει και στα έργα του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια η είσοδός και των τριών στην αγορά του ICT επισφραγίζει το γεγονός ότι η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση είναι προ των πυλών κι αναμένεται να φέρει ριζικές αλλαγές στο επιχειρείν αλλά και στην καθημερινότητά μας.
Όσο για το τι είδους αλλαγές θα είναι αυτές μπορεί να γίνει κατανοητό με το παράδειγμα των μετρητών ηλεκτρισμού ή και ύδρευσης, μια κοστοβόρα τεχνολογία που μέχρι σήμερα έχει αποδειχτεί σε αρκετές περιπτώσεις αναποτελεσματική. Το έργο της αντικατάστασης των παρωχημένων μετρητών με έξυπνους, απαιτεί σίγουρα δίκτυα με υψηλή χωρητικότητα – κάτι που αποτελεί αρμοδιότητα των παρόχων – υπόσχεται όμως οικονομίες κλίμακος. Κι αυτό γιατί τα «ψηφιακά» ρολόγια αυτού του τύπου έχουν διάρκεια ζωής μπαταρίας κοντά στα 10 χρόνια, δίνουν την δυνατότητα του εξ αποστάσεως ελέγχου, της άμεσης αντίληψης αλλά και διόρθωσης της βλάβης ή ακόμα και της αλλαγής του μοντέλου λειτουργίας των εταιρειών ύδρευσης ή ρεύματος, αφού πέρα από τις παραδοσιακές συνδέσεις θα μπορούν να προσφέρουν και προϊόντα αντίστοιχα της «καρτοκινητής». Σε ψηφιακά προηγμένες χώρες όπως η Κίνα άλλωστε, εδώ και καιρό οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε προπληρωμένες κάρτες ηλεκτρικού ρεύματος από κάποιο σημείο λιανικής.
[signoff]