Η έρευνα του Reuters σε συνεργασία με το Argonne National Laboratory του Σικάγο αποδεικνύει ότι τα ηλεκτρικά μοντέλα… δεν είναι αγγελικά πλασμένα.
Μόλις φύγατε από την έκθεση της Tesla έχοντας αποκτήσει το best seller ηλεκτρικό μοντέλο παγκοσμίως, το Model 3. Συγχαρητήρια! Αισθάνεστε αυτομάτως ότι συμβάλατε ενεργά στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Θα πρέπει ωστόσο να σας ενημερώσουμε, ότι για να προσθέσετε αυτό το πράσινο λιθαράκι στη διάσωση του πλανήτη μας θα χρειαστεί πρώτα να διανύσετε κάτι παραπάνω από 21.000 km με το Model 3 σας ώστε να λάβετε και επίσημα τον τίτλο του οικολόγου συγκριτικά με κάποιον που οδηγεί ακόμα ένα όχημα με θερμικό κινητήρα.
Αυτό είναι σε μέσες άκρες το αποτέλεσμα της έρευνας που πραγματοποίησε για λογαριασμό του Reuters το διεθνούς φήμης ερευνητικό κέντρο «Argonne National Laboratory» που εδρεύει στο Σικάγο των ΗΠΑ. Η αξιοπιστία του εν λόγω κέντρου είναι αδιαπραγμάτευτη καθώς αυτό εμπιστεύονται μεταξύ άλλων και ο Οργανισμός Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ σε ότι αφορά τις μελέτες που εκπονεί για το περιβάλλον και δη για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Το μοντέλο που ανέπτυξε το Argonne National Laboratory περιλαμβάνει χιλιάδες παραμέτρους από τους τύπους των μετάλλων σε μια μπαταρία ηλεκτρικού οχήματος, μέχρι και την ποσότητα αλουμινίου ή πλαστικού που χρειάζεται για να παραχθεί ένα αυτοκίνητο.
O Jarod Cory Kelly, επικεφαλής αναλυτής του προγράμματος, τόνισε χαρακτηριστικά ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν περισσότερα διοξείδια του άνθρακα σε σχέση με τα αντίστοιχα συμβατικής τεχνολογίας κατά τη διαδικασία της εξόρυξης των πρώτων υλών αλλά και της παραγωγής!
Ο Kelly έσπευσε να διευκρινήσει ότι η «περίοδος αποπληρωμής», το «break-even» δηλαδή για τα ηλεκτρικά μοντέλα εξαρτάται από ποικίλους παράγοντες όπως το μέγεθος του οχήματος, οι μπαταρίες που χρησιμοποιεί αλλά κυρίως από ποιες πηγές τροφοδοτείται με ηλεκτρική ενέργεια. Προέρχεται δηλαδή η φόρτιση του από ανανεώσιμες πηγές ή όχι;
Η μελέτη χρησιμοποίησε μεταξύ άλλων ως δείγματα δυο αυτοκίνητα: Ένα Tesla Model 3 και ένα Toyota Corolla. Στο πρώτο σενάριο τα δυο αυτά μοντέλα κινούνται αποκλειστικά στις ΗΠΑ όπου το 23% της ηλεκτρικής ενέργειας προέρχεται από σταθμούς παραγωγής με καύση άνθρακα. Στο δεύτερο σενάριο, Model 3 και Corolla κινούνται στη Νορβηγία, όπου σχεδόν ολόκληρη η ηλεκτρική ενέργεια στη χώρα παράγεται από ανανεώσιμες πηγές (υδροηλεκτρικοί σταθμοί).
Στην περίπτωση όπου η ηλεκτρική ενέργεια έρχεται στο σύνολο της σχεδόν από τον άνθρακα τότε με το Model 3 θα πρέπει να υπερβείτε τα 80.000 km ώστε να φθάσετε ίσα βάρκα ίσα νερά με το αποτύπωμα του Toyota Corolla! Αντίθετα, στην πράσινη Νορβηγία, θα χρειαστείτε ως κάτοχος ενός Model 3 μόλις 9.000 km για το περίφημο «break even»!
Η ανάλυση των ευρημάτων της έρευνας απέδειξε ότι για την παραγωγή ενός μεσαίου μεγέθους EV απαιτούνται 47 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα (CO2) ανά μίλι κατά τη διάρκεια της διαδικασίας εξαγωγής των πρώτων υλών και παραγωγής ή περισσότερα από 8,1 εκατομμύρια γραμμάρια πριν το αυτοκίνητο παραδοθεί στον πρώτο του πελάτη.
Αντίθετα ένα όχημα βενζίνης παράγει 32 γραμμάρια/μίλι, ή περισσότερα από 5,5 εκατομμύρια γραμμάρια έως ότου ετοιμαστεί πλήρως. Ο Michael Wang, διευθυντής του Κέντρου Αξιολόγησης στο τμήμα Ενεργειακών Συστημάτων της Argonne, δήλωσε τα εξής: «Ένα ηλεκτρικό μοντέλο εκπέμπει πολύ λιγότερο άνθρακα σε ένα 12ετή κύκλο ζωής. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φθάνουν σε μια ισοτιμία εκπομπών ρύπων με τα αντίστοιχα συμβατικής τεχνολογίας έπειτα από 30.000 km. Δεν είναι κανόνας αλλά μπορεί να θεωρηθεί μια ασφαλής τιμή. Εξαρτάται ωστόσο πάντα από τη χώρα και τις κλιματολογικές συνθήκες στις οποίες κινείται το ηλεκτρικό αυτοκίνητο και φυσικά από τις πηγές που ανακτά την ηλεκτρική του ενέργεια».
[signoff]