Ο μήνας του… μέλιτος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαίνεται ότι φθάνει στο τέλος του, καθώς αρκετές κυβερνήσεις προγραμματίζουν την εξίσωση της φορολόγησής τους με τα συμβατικά.
Καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αρχίζουν πλέον να αποτελούν μία κυρίαρχη τάση της αγοράς, ήταν σχεδόν αναμενόμενο ότι θα άλλαζε και η πολιτική των ενισχύσεων που ακολουθείται από πολλές χώρες του κόσμου.
Η εκλογίκευση της αγοράς είναι ένα ζητούμενο το οποίο υποστηρίζουν και οι εταιρίες, με σημαντικά στελέχη να δηλώνουν ότι μέχρι το 2025 θα πρέπει να επέλθει το τέλος της αρχικής περιόδου των επιδοτήσεων στα ηλεκτρικά και η αγορά να μπει σε μία κανονικότητα.
Αντίστοιχες αντιλήψεις εκφράζονται και από πολλά κράτη της Ευρώπης, τα οποία καθώς βλέπουν τα ηλεκτρικά να αυξάνονται με εκθετικούς ρυθμούς δεν θέλουν να χάσουν το τρένο της φορολόγησης και των εσόδων.
Για παράδειγμα, όπως έχουμε ήδη γράψει, η Βρετανία σκέφτεται από το 2025 να καθιερώσει τέλη κυκλοφορίας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ενώ αρκετές κυβερνήσεις μελετούν το ενδεχόμενο της μείωσης ή της πλήρους διακοπής των επιδοτήσεων μέσα στα επόμενα χρόνια.
Σε αυτό το μήκος κύματος φαίνεται να κινείται και η κυβέρνηση στην Ιαπωνία. Στην χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, τα συμβατικά αυτοκίνητα φορολογούνται ανάλογα με τον κυβισμό τους έως και με 789 δολάρια τον χρόνο. Τα ηλεκτρικά έχουν κατά πολύ μειωμένη φορολογία στα 178 δολάρια ετησίως.
Η κυβέρνηση της χώρας μελετά τον τρόπο για να αλλάξει αυτό το καθεστώς καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξάνονται με γρήγορους ρυθμούς. Αυτή την στιγμή φθάνουν το 2% της αγοράς στην Ιαπωνία, όμως τα νούμερα είναι ήδη μεγάλα και τα έσοδα που θα μπορούσαν να προκύψουν σημαντικά.
Η Ιαπωνία θα συλλέξει από την φορολόγηση των αυτοκινήτων περί τα 10 δισ. δολάρια για το 2022, τα οποία διαθέτει για την συντήρηση του οδικού δικτύου. Όμως το ποσό αυτό είναι κατά 14% κάτω από την καλύτερη χρονιά, που ήταν το 2002.
Θέλοντας να κρατήσει τα έσοδα σε αυτό το επίπεδο η κυβέρνηση της Ιαπωνίας δεν έχει άλλο δρόμο παρά να προγραμματίσει την αύξηση της φορολογίας των ηλεκτρικών. Πολύ δε περισσότερο όταν τα ηλεκτρικά αυξάνονται με εκθετικούς ρυθμούς και η απώλεια των εσόδων δείχνει να είναι σημαντική.
Είναι προφανές ότι το παράδειγμα της Ιαπωνίας μας δίνει μία πρώτη γεύση για το τι θα επακολουθήσει και στις άλλες χώρες. Όσο τα ηλεκτρικά αυξάνονται και γεμίζουν τους δρόμους είναι αυτονόητο -και δίκαιο- να πληρώνουν αντίστοιχους φόρους με τα συμβατικά μοντέλα.