Στην αγορά των ελαστικών, το μερίδιο των κινεζικών εταιρειών στην ευρωπαϊκή αγορά πέρασε από το 5% στο 30% μόνο τα τελευταία έξι χρόνια, ανάμεσα στο 2012 και το 2018. «Στην αγορά του αυτοκινήτου περιμένουμε τώρα κάτι ενδεχομένως ανάλογο», προειδοποιεί ο πρώην επικεφαλής της Michelin.
Δύο κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων μόλις ανακοίνωσαν διαδοχικά την είσοδό τους στην ευρωπαϊκή αγορά, μεσούσης της κρίσης του κορονοϊού, εκμεταλλευόμενες την ηλεκτρική επανάσταση που ξαναμοιράζει την τράπουλα στην αγορά του αυτοκινήτου.
Προς το παρόν, δεν είναι παρά ένα κυματάκι, όμως, ενδεχομένως, να αποτελεί τον προάγγελο ενός παλιρροϊκού κύματος.
Η κινεζική start-up Aiways θα είναι τον Ιούλιο η πρώτη που θα παραδώσει αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Περί τα 500 μοντέλα της U5 θα φθάσουν στην Κορσική για να υπηρετήσουν τους τουρίστες την καλοκαιρινή σεζόν. Τα 4Χ4 (SUV) είναι πλήρως ηλεκτρικά και θα ενοικιάζονται από την Hertz.
Με το U5, που παρουσιάσθηκε πέρυσι στο σαλόνι της Γενεύης, η Aiways θέλει να ανταγωνισθεί τα αυτοκίνητα των μεγάλων εταιρειών, ακολουθώντας το παράδειγμα της αμερικανικής Tesla, αλλά με μειωμένες τιμές. «Κατασκευάζουμε ένα αυτοκίνητο σαν το Audi e-tron , αλλά στην μισή τιμή», δήλωσε ο διευθυντής Διεθνών Σχέσεων της κινεζικής start-up Αλεξάντερ Κλόουζ.
Η Aiways, που ιδρύθηκε το 2017, εξασφάλισε τις υπηρεσίες του Ρόλαντ Γκάμπερτ, του γερμανού σχεδιαστή του Audi Quattro, βετεράνου αγώνων στην δεκαετία του 1980. Το εργοστάσιό του στο Σανγκράο της βορειο-ανατολικής Κίνας του εξασφαλίζει μία βάση παραγωγής χαμηλού κόστους και αρχικής δυναμικότητας 150.000 μονάδων που μπορεί να διπλασιασθεί.
Η Aiways, που έχει ως στόχο την πώληση χιλιάδων οχημάτων ετησίως στην Ευρώπη, άνοιξε τις παραγγελίες για την Γερμανία και την Νορβηγία την άνοιξη. Θα ακολουθήσουν το φθινόπωρο η Δανία, η Γαλλία, η Ολλανδία και η Ελβετία. Το οικογενειακό της μοντέλο διαθέτει αυτονομία 400 χιλιομέτρων και η τιμή του τοποθετείται ανάμεσα στα 35.000 και 40.000 ευρώ.
«Αναμφίβολα υπάρχει καχυποψία απέναντι στα κινεζικά προϊόντα», παραδέχεται ο Αλεξάντερ Κλόουζ. «Αλλά κοιτάξτε τα κινητά τηλέφωνα που χρησιμοποιούνται σήμερα στην Ευρώπη…στην μεγάλη τους πλειονότητα είναι κατασκευασμένα στην Κίνα», λέει.
Στις αρχές του Μαΐου, και δεύτερος κινεζικός όμιλος, η BYD (Build Your Dreams), ανακοίνωσε ότι θα διαθέσει φέτος ένα ηλεκτρικό SUV στην Νορβηγία, με την φιλοδοξία να απλωθεί και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Κινεζικό τσουνάμι
Πολύ λίγο γνωστή στην Ευρώπη, η BYD είναι ωστόσο ένας από τους «ηγέτες» του ηλεκτρικού αυτοκινήτου στον κόσμο, χάρη στην τεράστια εσωτερική αγορά της Κίνας. Ξεκίνησε από εταιρεία κατασκευής μπαταριών, τομέας στον οποίο εξασφάλισε κρίσιμης σημασίας τεχνογνωσία.
Στην αγορά των ηλεκτρικών λεωφορείων, ο όμιλος έχει κερδίσει σε σημαντικούς διαγωνισμούς στην Ευρώπη και έχει κατασκευάσει δύο εργοστάσια, στην Ουγγαρία και την Γαλλία.
Στραμμένοι προς την πρώτη στον κόσμο αγορά αυτοκινήτου, οι κινέζοι κατασκευαστές ήταν μέχρι σήμερα σχεδόν απόντες από την Ευρώπη, παρά το γεγονός ότι κοινοπραξίες της κινεζικής αυτοκρατορίας ελέγχουν ευρωπαϊκές μάρκες όπως την Geely μαζί με την Volvo.
Οι ιστορικές αυτοκινητοβιομηχανίες ανησυχούν τώρα για τις νεόκοπες κινεζικές εταιρείες, αφού προηγουμένως όμως μετέφεραν επί σειρά ετών την τεχνογνωσία τους εγκαθιστώντας εργοστάσια στην Κίνα.
Ο πρόεδρος της Renault Ζαν-Ντομινίκ Σενάρ έχει κατ΄επανάληψιν προειδοποιήσει για επικείμενο «κινεζικό τσουνάμι». Στην αγορά των ελαστικών, το μερίδιο των κινεζικών εταιρειών στην ευρωπαϊκή αγορά πέρασε από το 5% στο 30% μόνο τα τελευταία έξι χρόνια, ανάμεσα στο 2012 και το 2018. «Στην αγορά του αυτοκινήτου περιμένουμε τώρα κάτι ενδεχομένως ανάλογο», προειδοποιεί ο πρώην επικεφαλής της Michelin.
Η άφιξη στην Ευρώπη των πρώτων κινεζικών αυτοκινήτων συμβαίνει την στιγμή που τίθενται σε ισχύ δρακόντειοι περιβαλλοντικοί κανόνες, κυρίως το πλαφόν των 95 γρ. CO2 ανά χιλιόμετρο, που αναγκάζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επιταχύνουν την στροφή με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Στόχος: μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της κλιματικής αλλαγής.
Η Κίνα εξασφάλισε πολύ νωρίς δίκτυο παραγωγής μπαταριών, που αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο της αξίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Με το τέλος του θερμικού κινητήρα πέφτει ο κύριος φραγμός που προστάτευε τους ιστορικούς κατασκευαστές την στιγμή που είναι αποδυναμωμένοι λόγω της κατάρρευσης της αγοράς εξαιτίας της κρίσης της επιδημίας Covid-19.
«Στην ηλεκτροκίνηση, υπάρχει επανεκκίνηση της αγοράς. Τελικά, οι ιστορικές μάρκες είναι αναγκασμένες να αποδείξουν την αποτελεσματικότητά τους»,λέει ο Γκιγιόμ Γκρουνέλ, υπεύθυνος του τομέα του αυτοκινήτου στην εταιρεία συμβούλων Deloitte. «Μία κινεζική βιομηχανία που σήμερα ξέρει να κατασκευάζει αυτοκίνητα, που διαθέτει νομιμοποίηση και μία αλυσίδα αξίας στην παραγωγή μπαταριών πρέπει να αντιμετωπίζεται με πολύ μεγάλη σοβαρότητα».
[signoff]
Πηγή: https://www.skai.gr/