16.2 C
Athens
Κυριακή, 15 Δεκεμβρίου 2024

Κίνα: ‘Εισβάλει’ στην Ελλάδα με νέα αυτοκίνητα!

Περίπου 200 μέτρα από την αντιπροσωπεία της Nissan – Νικ. Ι. Θεοχαράκης σε ένα νεότευκτο εκθεσιακό χώρο μπορεί κανείς να δει σε παράταξη μια σειρά πολύχρωμα μικρά αυτοκίνητα που θυμίζουν έντονα το δημοφιλές smart, αλλά που καμία άλλη σχέση δεν έχουν μαζί τους.

Micro-cars από την Κίνα

Πρόκειται για τα μικρά, διθέσια ηλεκτρικά αυτοκίνητα Yoyo, της ιταλικής start-up XEV, που κατασκευάζονται όμως στην Κίνα και πέραν του γεγονότος ότι έχουν ενδιαφέρον design (φανταζόμαστε ότι το συγκεκριμένο αυτοκίνητο θα μπορούσε χωρίς κανένα πρόβλημα να φέρει σήματα Dacia ή Fiat η Volkswagen) χαρακτηρίζονται και από μια άλλη πολύ ενδιαφέρουσα καινοτομία:

Η μπαταρία LiFePO4 των 10,3 kWh, η οποία αποτελείται από 3 τεμάχια και ζυγίζει λιγότερο από 75 kg, είναι τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα στο πίσω μέρος του οχήματος και μπορεί να αφαιρεθεί σχετικά εύκολα, με στοιχειώδη εργαλεία, και να αντικατασταθεί με μία γεμάτη, αν αυτό είναι αναγκαίο (Battery Swapping System).

Ειδάλλως υπάρχει η δυνατότητα της κλασικής φόρτισης. Ωστόσο το γεγονός της αντικατάστασης δίνει μια άλλη διάσταση ευκολίας, για κάποιον που φτάνει στον προορισμό του μετά από αρκετά χιλιόμετρα και θέλει να μπορεί αμέσως να κινηθεί χωρίς να περιμένει. Το ίδιο – και ίσως πολύ περισσότερο – να ισχύει και για έναν εργασιακό χώρο, ο οποίος αποτελεί επίκεντρο πολλών εξορμήσεων που δεν αφήνουν περιθώρια χρόνου για φόρτιση.

Το πόσο σημαντική είναι αυτή η ιδιαιτερότητα είναι κάτι που μπορεί κανείς να συζητήσει ή και να αμφισβητήσει. Πάντως το Yoyo, εκτός από το design και την ευελιξία που προσφέρει (8,0 μ. διάμετρος κύκλου στροφής), έχει να επιδείξει και μια επαρκή ποιότητα κατασκευής.

Θα λέγαμε ότι η προέλευσή του δεν κρύβεται, ιδιαιτέρως όταν βάζεις μπρος και βλέπεις πως ενεργοποιείται η οθόνη αφής -πίνακας οργάνων & multimedia, αλλά εν πάση περιπτώσει το συνολικό αποτέλεσμα δεν δείχνει κακό και προσφέρει τελική ταχύτητα 80 km/h και αυτονομία έως 150 km.

Και βέβαια το Yoyo δεν είναι μόνο του, καθώς στον ίδιο χώρο μπορεί κανείς να δει ένα ακόμα μικρότερο (2365 x 1400 x 1680 mm) αυτοκίνητο πόλης το Kitty, αντίστοιχων επιδόσεων. Και τα δύο αυτοκίνητα είναι κατηγορίας L, δηλαδή «τετράκυκλα», που μπορούν να οδηγηθούν και με άδεια οδήγησης μοτοσυκλέτας. Σε αυτήν την κατηγορία οχημάτων συναντάμε επίσης μια σειρά άλλες προτάσεις που διατίθενται ήδη προς πώληση στη χώρα μας και έρχονται με άμεσο (όπως τα Yunlong) ή έμμεσο τρόπο (όπως τα XEV) από την Κίνα.

Αρκεί κανείς να ρίξει μια ματιά στον κατάλογο με τα επιλέξιμα προς επιδότηση οχήματα κατηγοριών “L” του προγράμματος ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ 2 για να καταλάβει τι εννοούμε.

XPENG και όχι μόνον

Το τι γίνεται στην Κίνα αυτή τη στιγμή στον τομέα των μικρών ηλεκτρικών οχημάτων (δικύκλων, τρικύκλων και τετρακύκλων) είναι δύσκολο να περιγραφεί στα όρια ενός μόνο άρθρου. Για εμάς, βέβαια, στη συγκεκριμένη περίπτωση έχει νόημα να δούμε πώς κλιμακώνεται η παρουσία της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας στη χώρας μας. Και είναι η ώρα να θυμηθούμε το XPENG G9 που ο φωτογραφικός μας φακός συνέλαβε πριν από λίγες βδομάδες καμουφλαρισμένο στα βόρεια προάστια. Πρόκειται για το πολλά υποσχόμενο μεγάλο και δεόντως πολυτελές πλήρως ηλεκτρικό SUV που έχει αρχίσει ήδη να πωλείται σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης.

Ήδη σε γκάλοπ που εμφανίστηκε στη σελίδα της XPENG στο facebook στα τέλη Οκτωβρίου διατυπωνόταν η ερώτηση «Πού θέλετε να δείτε να λανσάρεται το G9 τον επόμενο μήνα;» και οι απαντήσεις περιλάμβαναν τη Νορβηγία, τη Σουηδία, την Ολλανδία και τη Δανία.

Σημειώστε ότι η XPENG ανακοίνωνε πρόσφατα ότι οι μηνιαίες παραδόσεις οχημάτων της τον Οκτώβριο έφτασαν τα 5.101 «ευφυή» ηλεκτρικά οχήματα, μεταξύ των οποίων και 623 XPENG G9 – το SUV ναυαρχίδα της XPENG και ταυτοχρόνως το τέταρτο μοντέλο παραγωγής της εταιρείας, το οποίο κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο. Οι μαζικές παραδόσεις του G9 ξεκίνησαν στις 27 Οκτωβρίου, φτάνοντας σε πελάτες σε περισσότερες από 100 πόλεις σε όλη την Κίνα.

Και αν τα νούμερα αυτά δείχνουν χαμηλά, σε σύγκριση με τον όγκο παραγωγής πχ. της Tesla, έχετε υπόψη ότι πρώτο δεκάμηνο του 2022 πουλήθηκαν συνολικά 103.654 XPENG (αντιπροσωπεύοντας αύξηση 56% σε σχέση με πέρυσι), ενώ ο He Xiaopeng, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρία δήλωνε ότι «Επιταχύνουμε τις παραδόσεις στους πελάτες του G9. Οι δυνατότητες της εφοδιαστικής αλυσίδας και των μεταφορών είναι όλες σε πλήρη ισχύ για μια σταθερή άνοδο της παραγωγής από τον Νοέμβριο. Αναμένουμε ότι το P7 και το G9, και τα δύο κατασκευασμένα στην πλατφόρμα Edward, θα αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό των συνολικών μας πωλήσεων τους επόμενους μήνες».

Αρχή με επαγγελματικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα

Τη δική της αξία έχει και η επίσημη έναρξη των εμπορικών δραστηριοτήτων στη χώρα μας ενός γίγαντα της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, της BYD. Βλέπετε, η εταιρία με το μάλλον ασυνήθιστο όνομα Build Your Dreams (Χτίσε τα Όνειρά Σου ή σε μια πιο ελεύθερη απόδοση: Κάνε τα Όνειρά Σου πραγματικότητα) έχει απίστευτες δυνατότητες και τεχνογνωσία στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, γιατί δεν είναι απλώς μια αυτοκινητοβιομηχανία που κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά για εταιρία με ευρύτερη παρουσία στον χώρο της ενέργειας και δη των μπαταριών! Η BYD παράγει τις δικής της τεχνολογίας μπαταρίες με πλήρη καθετοποίηση, από την εξόρυξη των πρώτων υλών και την έρευνα (R&D) έως την ανακύκλωση στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι οι μπαταρίες της BYD χρησιμοποιούνται σε περισσότερα από 40 διαφορετικά μοντέλα της εταιρίας, από επιβατικά και επαγγελματικά έως ειδικών εφαρμογών, σε λιμάνια, ορυχεία κλπ.

Σημειώστε ότι η BYD έχει την έδρα της στην κινεζική πόλη Σενζέν (Shenzhen) – μία μεγαλούπολη 13 εκατομ. κατοίκων (!), 30 χλμ. βορείως του Χονγκ-Κονγκ, η οποία θεωρείται η… Silicon Valley της Κίνας – και διαθέτει στο δυναμικό της 290.000 εργαζομένους, μεταξύ των οποίων 40.000 μηχανικοί σε 11 ερευνητικά κέντρα, σε όλη την υφήλιο. Είναι ταυτοχρόνως ένα μεγάλο όνομα στο χώρο των ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ευρώπη, με περισσότερα από 2.600 οχήματα (σε κυκλοφορία ή στάδιο παραγγελίας) σε 23 χώρες.

Ήδη τα επαγγελματικά και ΙΧ μοντέλα της BYD είναι διαθέσιμα στη Νορβηγία, πριν λίγες εβδομάδες ξεκίνησαν οι πωλήσεις στην Ολλανδία και μέχρι τέλος του 2022 ξεκινούν σε Γερμανία, Σουηδία, Δανία και Ισραήλ, με άλλες ευρωπαϊκές χώρες να ακολουθούν σταδιακά. Ενώ όπως είπαμε και στην αρχή ξεκίνησε και η εμπορική δραστηριότητα της BYD στην Ελλάδα – με επαγγελματικά οχήματα σε πρώτη φάση, τα οποία αναλαμβάνει να διαθέσει στην αγορά η εταιρία PNT CARS PANTOPIKOS, στην Κηφισιά (στο 16ο χλμ. της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας, δίπλα στον πρώην Λαϊνόπουλο), ως dealer της επίσημης αντιπροσωπείας της BYD στην Ελλάδα, Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ.

Στην εκδήλωση “Open Doors” της PNT CARS PANTOPIKOS είχαμε λοιπόν την ευκαιρία να δούμε από κοντά ένα ηλεκτρικό panel van 2,4 τόνων με ωφέλιμο φορτίο 780 κιλά και όγκο φόρτωσης 3,5 m3 , το ETP3, και ένα ηλεκτρικό φορτηγό αστικών διανομών 7,5 τόνων, το ETM6. Δίπλα τους, είδαμε επίσης και το “midi bus” K7, ένα 100% ηλεκτρικό αστικό λεωφορείο 55 επιβατών, μήκους 8,7 μέτρων, που θεωρείται κατάλληλο – λόγω του σχετικά περιορισμένου μήκους του – για δημοτική συγκοινωνία.

Υψηλών προδιαγραφών και προσδοκιών παρουσία…

Είναι προφανές ότι η «απόβαση» στη Γηραιά Ήπειρο ξεκίνησε και αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία να τονίσουμε είναι ότι δεν έχουμε ποια να κάνουμε με αυτό που περιφρονητικά αποκαλούμε «κινέζικα αυτοκίνητα», αλλά με αυτοκίνητα και υψηλής ποιότητας και υψηλής τεχνολογίας.

Το XPENG G9 για παράδειγμα διαθέτει μεταξύ άλλων σύστημα αυτόνομης οδήγησης κατάλληλο και για κίνηση σε αστικό περιβάλλον (έλαβε μάλιστα η XPENG και άδεια για δοκιμές σε δημόσιο δρόμο για την περαιτέρω εξέλιξή του), ενώ η εταιρία ανακοίνωσε ότι αναπτύσσει δικό της δίκτυο ταχυφορτιστών “superchargers” – και μάλιστα ταχύτερο αυτού της φοβερής και τρομερής Tesla, ικανό να προσφέρει 200 χιλιόμετρα αυτονομίας σε 5 λεπτά (φόρτιση DC στα 450 kW)! Ενώ φαίνεται ότι και η τιμή του θα είναι άκρως ανταγωνιστική με την κορυφαία τετρακίνητη έκδοση των 543 ίππων (0-100 km/h σε 3,9’’) να κοστίζει κάτι λιγότερο από 65.000 ευρώ…

Από την άλλη τα επαγγελματικά αυτοκίνητα που προωθεί στην ελληνική αγορά η BYD δείχνουν ότι δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από αντίστοιχες ευρωπαϊκές προτάσεις. Για παράδειγμα το ελαφρύ κλειστό βαν ETP3 διαθέτει ηλεκτροκινητήρα ισχύος 100 kW (136 PS) με μέγιστη ροπή 180 Nm και μπαταρία λιθίου – φωσφορικού άλατος σιδήρου (LiFePO4) τεχνολογίας BLADE της BYD, χωρητικότητας 44,9 kWh, η οποία προσφέρει αυτονομία 275 χλμ. Όσο για τη φόρτιση της μπαταρίας από το 20% στο 100% αρκούν 30΄ (με ταχυφορτιστή DC), ενώ με σύνδεση σε φορτιστή AC χρειάζονται 5,5 ώρες.

Βρισκόμαστε λοιπόν στην αρχή μιας «Ειδικής Εμπορικής Επιχείρησης» (για να χρησιμοποιήσουμε… επίκαιρη ορολογία), η οποία είναι φανερό ότι θα οδηγήσει σε αλλαγή του σκηνικού της αγοράς του αυτοκινήτου και στην Ευρώπη, και στην Ελλάδα. Το πόσο μεγάλη θα είναι η αλλαγή αυτή και το πόσο γρήγορα θα συντελεστεί, δεν μπορεί κανείς να το προβλέψει. Πάντως γεγονός είναι ότι η κινεζική διείσδυση θα έχει πολλαπλά πρόσωπα, τόσο με απευθείας εισαγωγή στην αγορά κινεζικής κατασκευής μοντέλων, όσο και με έμμεση παρουσία, μέσω ενδιαμέσων εμπορικών εταιριών ή και συνεργειών – με πλέον πρόσφατο παράδειγμα την υπογραφή της μεγάλης συμφωνίας συνεργασίας Renault – Geely για την παραγωγή υβριδικών συστημάτων κίνησης και κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Πηγή

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Leave a reply

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ

Μετάβαση στο περιεχόμενο