Οι κάτοικοι του Παρισιού αποφάσισαν να βάλουν τέλος στα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια που κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια στην πόλη. Σε δημοψήφισμα που διεξήχθη την περασμένη Κυριακή, σχεδόν το 90% των ψηφοφόρων τάχθηκε υπέρ της απαγόρευσης των οχημάτων με μπαταρίες, τα οποία κατηγορούνται για την πρόκληση ατυχημάτων, τραυματισμών και ακαταστασίας στους δρόμους.
Η απαγόρευση θα τεθεί σε ισχύ την 1η Σεπτεμβρίου, ημερομηνία που λήγουν τα συμβόλαια των τριών κύριων φορέων παροχής πατινιών, δηλαδή τις εταιρίες Lime, Dott και Tier. Η δήμαρχος της πόλης, Anne Hidalgo, η οποία είχε ζητήσει το δημοψήφισμα, δήλωσε ότι πρόκειται για μια νίκη της τοπικής δημοκρατίας και της οδικής ασφάλειας. Ωστόσο, η συμμετοχή ήταν πολύ χαμηλή, καθώς συμμετείχε μόνο το 7,46% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων.
Σύμφωνα με το Reuters, το 2021, 24 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε δυστυχήματα που σχετίζονται με τη χρήση πατινιών σε όλη τη Γαλλία. Τον περασμένο χρόνο, στο Παρίσι κατεγράφησαν 459 ατυχήματα και δυστυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια και παρόμοια οχήματα, εκ των οποίων τα τρία ήταν θανατηφόρα.
Το Παρίσι ήταν μία από τις πρώτες πόλεις που αγκάλιασε την ενοικίαση ηλεκτρικών πατινιών το 2018, όταν δεκάδες startup επιχειρήσεις πλημμύρισαν τους δρόμους με χιλιάδες οχήματα που μπορούσε κανείς να ξεκλειδώσει εύκολα και να τα πληρώσει απευθείας μέσω εφαρμογής σε smartphone. Στην Ελλάδα για παράδειγμα η Lime είχε δραστηριοποιηθεί για καιρό αλλά αποχώρησε εν μέσω της πανδημίας. Κατά καιρούς υπήρξαν διάφορες εταιρίες στη χώρα μας που προσφέρουν ενοικίαση scooter όπως η RISE, η Hopp Greece, η FreeNow και προσφάτως η Hop.
Οι αρχές του Παρισιού εισήγαγαν νέους κανονισμούς το 2019 και το 2020 για τον περιορισμό του αριθμού των σκούτερ, την επιβολή ορίων ταχύτητας, τη δημιουργία χώρων στάθμευσης και την επιβολή προστίμων για παραβάσεις. Επέλεξε, επίσης, τρεις φορείς εκμετάλλευσης για να διαχειρίζονται τους αδειοδοτημένους στόλους σκούτερ υπό αυστηρούς όρους. Ωστόσο, τα μέτρα αυτά δεν φάνηκε να ικανοποιούν πολλούς Παριζιάνους, οι οποίοι παραπονέθηκαν ότι τα σκούτερ παρέμεναν ενοχλητικά και επικίνδυνα. Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος έδειξε ότι τα είχαν βαρεθεί και ήθελαν να εξαφανιστούν οριστικά.
Η απαγόρευση δεν θα επηρεάσει τα ιδιωτικά ηλεκτρικά σκούτερ, τα οποία εξακολουθούν να είναι νόμιμα για χρήση σε δημόσιους δρόμους υπό ορισμένους κανόνες. Ωστόσο, ορισμένοι ειδικοί προβλέπουν ότι θα μειωθεί και η ζήτηση για τα προσωπικά σκούτερ, καθώς οι άνθρωποι θα χάσουν το ενδιαφέρον τους γι’ αυτά χωρίς την ευκολία των υπηρεσιών ενοικίασης.
Βέβαια, η γαλλική πρωτεύουσα δεν είναι η μόνη ευρωπαϊκή πόλη που πήρε μέτρα ενάντια στην ενοικίαση ηλεκτρικών πατινιών. Η Βαρκελώνη τα απαγόρευσε εν μέρει σε ιστορικές περιοχές το 2016 ,ενώ το Λονδίνο δεν επιτρέπει τα ιδιόκτητα ηλεκτρονικά σκούτερ στους δημόσιους δρόμους, αλλά διεξάγει δημόσιες δοκιμές με τρεις φορείς εκμετάλλευσης από τα μέσα του 2021.
Οι μέχρι τώρα ενδείξεις λένε πως υπάρχει μια αλυσιδωτή αντίδραση στην ευρωπαϊκή επικράτεια σχετικά με τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια και ίσως το Παρίσι να μην είναι η μόνη μεγαλούπολη που θα τα απαγορεύσει.